• Esileht
  • Robootika ja programmeerimine

Robootika ja programmeerimine

18.11.2022 NUTIRING

Nutiringis tuletasime me esmalt meelde mõisteid käsk ja käsurida. Seejärel tutvusime uue mõistega kordus ehk tsükkel. Et paremini aru saada, mida kordus endast kujutab, mängisime mängu “Tantsi nagu robot”. Õpilastele meeldis see mäng väga ning eriti ülemeelikuks mindi loovatantsu osas. Ühtlasi tuletasid õpilased meelde teistest õppeainetest pärit kordusi (aastaajad, aastaring, arvurida, elutsükkel jms). Kusjuures harjutuste raskusastme said õpilased ise valida ning oma teadmiste kohta said nad ka kohest tagasisidet.

Viimaks jätkasid õpilased mängu “Run Marco!” mängimist (https://runmarco.allcancode.com/), mis eelmisel korral 11 ülesande juures pooleli jäi. Nii nagu tavaliselt, ei möödunud ka see ring ilma eheda huumorita. Meil avanes võimalus näha, mis juhtub siis, kui arvutiprogrammi käsud ei toimi õigesti ehk ei tee seda, mida vaja. Nimelt kadus poole ülesande täitmise pealt ära ekraanil jooksev Marco. Kuhu ta kadus, seda meie ei tea … Äkki väsis sellest arutust jooksmisest lihtsalt ära. Õnneks programmist korra välja minek ja seejärel naasmine aitasid. Kui sul tekkis huvi neid põnevaid tegevusi ise läbi teha, siis täpsemad juhised leiad aadressilt https://sisuloome.e-koolikott.ee/node/8365.

Kõik pildid ja videod Nutiringist leiad siit.  

Toredate uute kohtumisteni!

Merlin Kirbits

18.11.2022 LEGORING

Seitsmendas Legoringis tegelesime me Ozobot haridusrobotile käru ehitamisega ning erinevate Ozoboti radade joonistamise ja katsetamisega. Esiteks tutvusid õpilased ükshaaval käru mudeliga ja otsisid välja ehitamiseks vajalikud klotsid. Seejärel ehitasid nad iseseisvalt endale mudeliga sarnase käru. Kõik said selle ülesandega väga hästi hakkama.

Teiseks joonistasid õpilased koos paarilisega hariliku pliiatsi ja kingiks saadud ProgeTiigri joonlaua abil Ozobot haridusrobotile sobiliku raja. Ühtlasi katsetasid nad rada koos paarilisega. Üks paariline pani Ozobot haridusroboti paberi paremalt poolt vasakule liikuma ning teine paariline pani Ozobot haridusroboti vasakult poolt jälle paremale poole tagasi liikuma. Kohtades, kus Ozobot haridusroboti liikumine takerdus, tuli õpilastel teha rajas parandusi.

Kolmanda ülesandena lisasid õpilased Ozobot haridusrobotile juurde käru ning katsetasid jälle kordamööda raja toimimist. Selgus, et kui Ozobot haridusrobot liikus ennist rajal ilma tõrgeteta, siis käru lisamisel muutus haridusroboti liikumine natuke aeglasemaks. Samuti jäi Ozobot haridusrobot nii mõnelgi korral koos käruga rajale seisma ning vajas sõrmega abistamist. 

Neljandaks vahetasid õpilased mõne teise paariga kohad ning katsetasid nende ehitatud radasid ja kärusid. Põnevust ning elevust jagus küllaga. Mõni Ozobot haridusrobot oli selleks ajaks juba muidugi üsna väsinud (loe: aku tühjaks kulutanud) ning vajas puhkust. Õnneks oli meil varuks paar lisarobotit ning tegevused pooleli ei jäänud. Alati peab olema tagavaraplaan!

Kõik pildid Legoringist on leitavad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

Merlin Kirbits

11.11.2022 NUTIRING

Nutiringis tutvusime me sellel korral käsu ja käsureaga. Esmalt harjutasime käskude andmist ja käskudele reageerimist ehk mängisime mängu „Liigu nagu robot“. Seejärel tutvusime me põneva programmeerimismänguga „Run Marco“ ehk „Jookse, Marco“ (https://runmarco.allcancode.com/), kus õpilastel tuli läbida 10 esimest tasandit.

Viimaks harjutasime käskude moodustamist ja täitmist „Sussilahingu“ mängu abil. Igaüks sai valida, kuidas ta oma vahetusjalanõud käsuritta asetab. Õpilased mõtlesid välja üha keerukamaid käske ning jalgu tuli väänata nii siia- kui sinnapoole. Nalja sai palju ning lustimist jagus päris pikaks ajaks. Kui sul tekkis huvi neid vahvaid tegevusi endal järgi katsetada, siis täpsemad juhised leiad siit.

Kõik pildid ja videod Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

Merlin Kirbits

11.11.2022 LEGORING

Kuuendas Legoringis ehitas iga õpilane endale LEGO klotsidest spinneri. Disainiprotsess oli sellel korral eriti oluline, sest mõjutas suures osas seda, kui kaua spinner keerelda suudab. Ehitamisel võis kasutada kõiki laua peal karpides olevaid klotse. Hea tasakaalu leidmine võttis aega ning õpilastel tuli läbi proovida mitmeid erinevaid lahendusi. Viimaks mõni loobuski uhkest ja värvikirevast spinnerist ning võttis kasutusele ainult kahest klotsist koosneva spinneri, mis töötas oma lihtsuses ülihästi.

Kui kõik spinnerid said valmis, pidasime maha ühe vahva spinnerilahingu. Mängulusti, põnevust  ning sära silmadesse jagus küllaga, samas ühel õpilasel tuli ka harjutada kaotusvaluga toime tulekut. Arvukate katsete tulemusena selgusid kolm osavaimat: Marten, Rasmus ja Sebastian. Spinnerilahingu lõpus ootasid kõiki osalejaid ees suuremad või väiksemad magusad üllatused.

Kõik pildid Legoringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

Merlin Kirbits

04.11.2022 NUTIRING

Nutiringis tutvusime me maailma esimese programmeerija Ada Lovelace’ga. Saime teada, et Ada kirjutas oma esimese raamatu 12-aastaselt ning tundis suurt huvi lendamise ja lennumasinate leiutamise vastu. Juba 17-aastaselt kohtus neiu endast palju vanema teadlase Charles Babbage’ga, keda peetakse arvuti leiutajaks. Ada aitas Charles’il arvuti kohta kirjutatud artiklit tõlkida. Ada lisas tõlkele märkmeid, kuidas arvuti arvutiprogramm peaks töötama. Tänu sellele peetaksegi Adat maailma esimeseks koodi kirjutajaks ehk programeerijaks.

Lisaks paljudele põnevatele faktidele Ada kohta, arutlesime ka ise leiutamise ning maailma paremaks muutmise üle. Õpilased pakkusid välja mitmeid ägedaid leiutisi, näiteks:
# raamat, mis pöörab sinu eest lehte;
# sipelgad, kes viivad su äraväsimise korral voodisse;
# seade, mille ekraanile joonistatud pilt ärkab ellu;
# pood, kus saad riiulite vahel virtuaalreaalsuse prillide abil šopata kodust lahkumata;
# uks, millele saab kirjutada, kuhu tahad minna ning uksest läbi astudes oledki kohal.

Kui küsisin, et keda võiksime kutsuda Ada Lovelace’i päeval meie kooli esinema, pakkusid õpilased esimesena välja Ahhaa Keskuse koos põnevate katsetamise töötubadega. See on hea mõte, mida saab järgmise aasta oktoobri kuus ellu rakendada.

Nutiringi teises pooles kehastusid õpilased LEGO klotside disaineriteks ning alustasid Ada Lovelace LEGO klotsi kujundamisega. Selleks tuli valida Googlest välja üks Ada pilt ning püüda selle järgi tuua välja olulisemad Ada välimuse kohta käivad detailid. Kahjuks jäi aeg üürikeseks, kuid alustatud visandid tulid vägagi paljutõotavad. Mis disainimisest tegelikult välja tuleb, selgub juba järgmises nutiringis, kui õpilased oma valminud tööd kooli tagasi toovad.

Igatahes oli meil taaskord koos väga tore. Mõnus oli ühiselt arutleda, loovaid tegevusi teha ning pulgakommiga maiustada. Kui sinulgi tekkis uudishimu Ada Lovelace’i kohta rohkem teada saada, siis materjali leiad siit. Kõik pildid ja videod Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

Merlin Kirbits

04.11.2022 LEGORING

Viiendas Legoringis kehastusid õpilased LEGO klotsi disaineriteks. Esmalt uurisime, millised LEGO klotsid välja näevad. Arutlesime, millised kehaosad LEGO klotsidel puuduvad ning milliseid värvierisusi (võrreldes päris inimestega) esineda võib. Lisaks kompisime LEGO klotse pimesi ning suisa nuusutasime neid, et teada saada, kuidas LEGO klotsid lõhnavad. Mõtle kui äge, kui igal LEGO klotsil oleks oma lõhn?

Seejärel asusid andekad disainerid pulgakommi limpsimise saatel oma LEGO klotsi kujundamise kallale. Mõni õpilane oli nii loov ja kiire, et visandeid sai valmis rohkem kui üks. Samas sellel ajal, kui mõni veel oma tööd lõpetas, said ülejäänud õpilased laual olevate LEGO klotsidega mängida. Niisiis tegevust jagus kohe kõigile ja koguaeg.

Legoringi lõpus oli igaühel võimalus oma valminud LEGO klotsi teistele tutvustada. Mõni õpilane oli oma LEGO klotsile ka nime pannud. Valminud olid politseinik, piraat, rallisõitja, töömees, pool roboti ja pool inimese kehaga tegelane, maski kandev tegelane, kaks vahvat neiut ja kaks ema. Peale tutvustusringi saatsid kõik oma kavandi paremal käel istuvale disainerile edasi. Nüüd oli aeg teistel ekspertidel anda valminud tööde kohta tagasisidet. Positiivset tagasisidet jagus kõigile ning see oli vahva ja asjalik. Valminud kavandid said õpilased endale koju kaasa võtta, sest ende eeskujul saab disainida teisigi põnevaid LEGO klotse.

Kõik pildid Legoringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

Merlin Kirbits

21.10.2022 NUTIRING

Nutiringi teemaks olid sellel korral programmid. Esiteks tutvusime programmi mõistega ja panime 5 minuti jooksul kirja kõik programmid, mida üldse teame või millega oleme kokku puutunud. Seejärel arutlesime üheskoos, milleks need programmid on mõeldud ning kas tegemist on tasuliste või tasuta programmidega.

Teiseks suundusime kodumasinate juurde, mida igapäevaselt kodus leida võib. Esmalt tutvusime teleka programmi ja käskudega ning seejärel pidid õpilased ise nimetama kolm käsku, mida üks või teine kodumasin täita suudab. Kodumasinate valimisel oli meile abiks loosiratas. Tuli välja, et on päris keeruline nimetada kohvimasina või õmblusmasina käske, kui need seadmed kodus puuduvad. Tore oli näha, et üksteist aidati ning ülesandele läheneti loovalt.

Kolmandaks said kõik õpilased endale kingiks ProgeTiigri helkuri ning pidid tuvastama, mitut erinevat käsku sisaldab helkuris olev programm. See oli päris põnev ülesanne, sest igaüks sai täiesti erineva vastuse. Peale pikki kahtlusi ja kõhklusi jõudsime siiski ühesele arusaamale.

Neljandaks mängisime mängu „Joonista nagu arvuti“. See oli hästi huvitav, et ühe pildi joonistamine tuli kõigil paaridel hästi välja ning teise pildi joonistamine osutus kõigil paaridel parajaks pähkliks. Igatahes oli tegemist põneva mänguga, mida tasub teinegi kord korrata.

Viiendaks ja viimaseks ülesandeks sooritasid õpilased programmeerija ehk minu käskude järgi virgutusharjutusi. Programm töötas laitmatult ning käske täideti ülimalt täpselt. Meil oli koos taaskord väga-väga tore!

Kellel tekkis uudishimu, siis võib ka ise nutiringi õppematerjale piiluda. Põnevat katsetamist!  

Kõik pildid Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

Merlin Kirbits

21.10.2022 LEGORING

Neljandas Legoringis tutvusime me haridusrobot mTiny programmeerimisega ning ehitasime ühte kindlat värvi LEGO DUPLO klotsidest põnevaid objekte. Esiteks said kõik õpilased kordamööda katsetada, milliseid emotsioone suudab mTiny väljendada ning milliseid käske täita. Ainus tingimus oli see, et käsurida pidi koosnema viiest käsust. Järjekorras kõige viimane õpilane sai tänutäheks ootamise ja kannatlikkuse eest proovida viie käsu asemel kuute käsku. Haridusroboti tegevuse jälgimine tekitas õpilastes hulga põnevust ning toredaid emotsioone.

Teiseks nimetasime kordamööda LEGO 6 klotsi abil erinevaid värvilisi objekte. Näiteks punase klotsi puhul nimetasime õuna, südant, pliiatsit jne. Kollase klotsi puhul aga päikest, tähti, autot jne. Seejärel jagasime klotsid sõbralikult õpilaste vahel ära ning iga õpilane võis kasutada ehitamiseks ainult kindlat värvi LEGO DUPLO klotse. Seitsmes õpilane, kellele värvi ei jagunud, võis kasutada ehitamiseks kõiki ülejäänuid värvilisi klotse (nt roosasid, lillasid, pruune, musti jne). 15 minuti jooksul valmisid punane tomatitaimede auto, oranž kuningatroon, kollane sidrunikook, roheline traktor koos lisadega, helesinine politseijaam, tumesinine rongijaam ning värviline õlimaja.

Kolmandaks sai iga õpilane oma ehitust tutvustada ning juhtida mTiny haridusrobotit vabalt valitud kaaslase ehitise juurde. Koodi kirjutamine tuli hästi välja ning õpilased oskasid vahemaid õigesti hinnata. Lisaks oskasid õpilased ka üksteist väga hästi kuulata. Lihtsalt super!

Neljandaks ja ühtlasi viimaseks tegevuseks oli oma ehitisega mängimine, selle muutmine või täiendamine. Sõnad olid üleliigsed ning koheselt läks lahti mõnus tegutsemine ja koosmäng. Vaheaja eel lasin õpilastel natuke kauem mängida kui tavaliselt ning vaheajale saatsin nad magusa ProgeTiigri šokolaadiga. Oli üks tõsiselt mõnus Legoring!

Kõik pildid ja videod Legoringist on leitavad aadressilt siit.

Toredate uute kohtumisteni!

Merlin Kirbits

21.10.2022 LEGO 6 KLOTSI VÄLJAKUTSE I KLASSILE

Iga õpilane valis endale ühe LEGO 6 klotsi torni koos lisaklotsiga. Alustuseks saidki õpilased oma paarilisele jutustada, miks nad valisid just selle lisaklotsiga torni. Seejärel hakkasime koos lahendama LEGO 6 klotsi väljakutseid.

Esimeses väljakutses ehitasime LEGO 6 klotsist erinevaid kujundeid (päike, puu, auto). Põnev oli valminud kujundeid omavahel võrrelda ja autodega mööda tuba ringi põristada.

Teiseks väljakutseks oli silla ehitamine. Esmalt tuli sild ehitada üksi, seejärel koos paarilisega. Õpilased olid väga loovad ning sillad tulid vahvalt omanäolised. Viimaks ladusime kõik klotsid ühiseks sillaks kokku.

Kolmandaks panime proovile oma tasakaaluelundi. Meisterdasime klotsidest kuubiku ning liikusime koos sellega mööda koridori ringi. Alguses oli kuubik meil peas, seejärel kõhul ja siis seljal. Pealtvaatajaks ei jäänud keegi ning tegevusi viidi ellu mängleva kergusega.

Neljanda väljakutse puhul võtsime appi täringu ja mäng toimus paarides. Esmalt tuli veeretada täringut. Seejärel tuli ühe klotsiga katta teise klotsi peal ära nii mitu mummu, kui täringu arv näitas. Näiteks kui täringul tuli 3 silma, tuli klotsil katta uue klotsi abil kinni kolm mummu. 5 silma veeretamisel saime ise valida, kuidas klotsi torni asetame. Täringut veeretasime ja klotse üksteise peale torniks ladusime kordamööda. See, kes ehitamise käigus klotsitorni ümber ajas, oli mängu kaotaja.

Kõik pildid ja video nendest vahvatest tegevustest leiad siit.

Merlin Kirbits

20.10.2022 PROGERIIGRI TULEVIKUTEGIJATE JA CODE WEEK’I TÖÖTUBA “SEADMETETA PROGRAMMEERIMINE” PÕLVA NOORTEKESKUSES

Alustasime töötuba kingituste jagamisega. Iga osaleja sai endale toreda ja praktilise ProgeTiigri puhvi ning kleepsu. Noortekeskusele jääb põnevat töötuba meenutama ProgeTiigri juhtmevaba nutiseadme laadija. Töötuba koosnes kolmest erinevast tegevusest: 1) tutvumine ja LEGO 6 klotsi väljakutsed; 2) topsilahing 3) pikslikunst.

Esmalt saime me omavahel tuttavaks. Selleks valis iga noor endale LEGO 6 klotsi väljakutse jaoks mõeldud klotsitorni koos ühe erilise lisaklotsiga. Lisaklotsi abil oli lihtne noortel ennast tutvustada. Üheskoos saime teada, kellel on kodus kassid, kellele meeldivad jänesed, kes tahab saada astronaudiks, kelle õde meenutab Disney tegelast nimega Daisy jne. Seejärel asusime lahendama põnevaid 6 klotsi väljakutseid:

Esiteks tuli ehitada klotsidest nii kõrge torn kui vähegi võimalik. Tornid tulid meil sel korral üsna sarnased. Proovisime ehitamist ainult paremat ja ainult vasakut kätt kasutades, ilma käteta ja kinniste silmadega. Kõige rohkem nalja sai ilma käteta ehitamisel, kus appi võeti nii varbad, küünarnukid kui ka suu. Noored olid väga leidlikud ning osavad.

Teiseks panime proovile oma tasakaaluelundi. Meisterdasime klotsidest kuubiku ning liikusime koos sellega mööda tuba ringi. Alguses oli kuubik meil peas, seejärel kõhul ja siis seljal. Pealtvaatajaks ei jäänud keegi ning tegevusi viidi ellu mängleva kergusega.

Kolmanda väljakutse puhul võtsime appi täringu ja mäng toimus paarides. Esmalt tuli veeretada täringut. Seejärel tuli ühe klotsiga katta teise klotsi peal ära nii mitu mummu, kui täringu arv näitas. Näiteks kui täringul tuli 3 silma, tuli klotsil katta uue klotsi abil kinni kolm mummu. 5 silma veeretamisel saime ise valida, kuidas klotsi torni asetame. Täringut veeretasime ja klotse üksteise peale torniks ladusime kordamööda. See, kes ehitamise käigus klotsitorni ümber ajas, oli mängu kaotaja. Õnneks või kahjuks selles mängus kaotajaid ei olnudki, sest noored olid väga osavad.

Neljas väljakutse oli samuti seotud tasakaaluga. Nüüd tuli klotsid asetada paremale ja vasakule käeseljale ja simuleerida lennukit. Lisaks katsetasime klotside õhku viskamist ning kinni püüdmist. Rõõm oli näha, kuidas noored pingutasid ning ülesandega hakkamasaamise korral enda oskuste üle suurt uhkust tundsid.

Viienda väljakutse käigus kogusin tagasisidet kõigi eelnevate tegevuste kohta. Nimelt tähendas iga LEGO klotsi värv ühte tegevust ning noortel tuli panna sama värvi klots enda ette maha, kui talle see tegevus meeldis. Näiteks punane klots tähistas ilma käteta torni ehitamist, oranž klots tähistas klots peapeal ringi käimist jne. Tagasiside väljakutsetele oli ülimalt positiivne.

Peale väikest pausi asusime teise tegevuse ehk klotsilahingu juurde. Kuna soovijaid oli palju, siis harjutasime ja mängisime mitmes vahetuses. Noored olid nutikad ning said mängu ruttu selgeks. Mõnel nooremal esines mängust arusaamisel ka raskusi, aga siis olid kõik kohe valmis abistama ja õpetama. Seda oli väga hea kõrvalt jälgida, kuidas üksteist innustati ja toetati. Lahing ise kujunes meil sel korral üsnagi tasavägiseks, sest kiireid topside liigutajaid oli palju. ProgeTiigri auhindu jagus kõigile, kes lahingus kaasa lõid.

Pärast sellist ajugümnastikat ootas meid ees pikem paus koos mõnusate suupistetega. Ajasime juttu, saime paremini tuttavaks, puhkasime ja muljetasime kogetu üle. Seejärel läks puhkamine mõnusalt üle kolmandaks tegevuseks ehk pikslikunstiks. Noortel tuli ProgeTiigrile või Code Week programmeerimisnädalale valmistada 10 sünnipäeva puhul õnnitluskaart. Peale pingelist madistamist kulus selline omaette nokitsemine mõnusa jutuajamise saatel marjaks ära.

Vot selline tegevuste rohke ja mitmekülgne saigi meie seadmeteta programmeerimise töötuba. Avastasin, et noorte keskel, noortega koos asju tehes, tunnen ka ennast jälle noorena. Aitäh selle kogemuse eest! Loodan, et teil oli sama tore kui minul.

Kõik pildid ja videod leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!  

Merlin Kirbits

14.10.2022 NUTIRING

Nutiringis jätkasime koodi teema käsitlemist. Tuletasime meelde eelmisel korral õpitu ning asusime oma teadmisi rakendama ehk salakoode lahendama. Kõik õpilased töötasid mõnusasti omas tempos ning endale sobivate raskusastmega salakoodide kallal. Nii proovitigi ära tähtede ümberpööramine sõnas, numbrite lisamine tähtede vahele, tähtede asendamine numbrite ning sümbolitega. Mõni eriti kiire jõudis ära proovida ka tähtede asendamise mingi kindla nihke alusel.

Ühiselt tutvusime Morse koodiga, mis koosneb pikkadest ja lühikestest signaalidest. Kood on nime saanud Samuel Morse järgi ja võeti kasutusele aastal 1844. Kõik Nutiringis osalejad said endale kingituseks ProgeTiigri taskulambi, mille abil oli põnev Morse koodi ise läbi katsetada. Lisaks proovisime Morse koodi edastamist ka kirjapildis ning heli (koputamise) abil.

Nutiringi lõpetas traditsiooniline tantsuülesanne. Sel korral lustisime Shakira „Waka Waka“ saatel. Igatahes oli väga põnev ning hariv Nutiring ja loodan väga, et huvi koodide vastu jääb püsima. Sellest, kui mõni kood Nutiringis ajapuuduse tõttu lahti muukimata jäi, ei ole küll midagi. Kõik õpilased saavad huvi korral salakoode kodus edasi uurida (https://sisuloome.e-koolikott.ee/node/7884). Toredat katsetamist teistelegi!

Kõik pildid ja videod Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

Merlin Kirbits

14.10.2022 LEGORING

Kolmanda Legoringi teemaks oli roboti ehitamine. Mitte ainult ehitamine, vaid etteantud tingimustel ehitamine. Esiteks said kõik osalejad endale kingiks ProgeTiigri taskulambi ning see taskulamp pidi kuuluma ehitatava roboti juurde. Teiseks oli roboti ehitamiseks aega ainult 20 minutit ning ajast tuli täpselt kinni pidada. Kolmandaks tuli robot ära mahutada kindla suurusega LEGO alusplaadile (16×16 mummu).

Veel enne, kui suureks ehitustööks lahti läks, arutlesime LEGO DUPLO klotsi kaasabil selle üle, milline peab üks korralik ja äge robot olema. Selgus, et ühel õigel robotil on laserid, relvad, pommid, torpeedod, käed, tiivad, rattad … ideid pakuti välja just sellises järjekorras. Niisiis pidi robot lisaks valguse näitamisele oskama ennast ka igal võimalikul moel kaitsta. Kannatlikkuse harjutamiseks lubasin ehitamist alustada alles siis, kui kõigi õpilaste ideed on välja pakutud ja läbi arutatud. Rõõm oli näha, et oma järjekorda oodata (käed paigal) ning üksteist kuulata õpilased oskavad.

Seejärel läks suure klotsikolina saatel lahti rõõmus ehitusmöll. Mõne õpilase robot valmis ulmelise kiirusega. Mõnusat elevust tekitas eriliste klotside leidmine, mida üksteisele põnevusega tutvustati. Loovust ja fantaasiat jagus ehitustöösse küllaga. Viis õpilast seitsmest said ajalise piiranguga hästi hakkama, kahele õpilasele tuli võimaldada veel mõni minut oma ehitustöö lõpetamiseks.

Viimaks sai iga õpilane sõna ning tutvustas valminud robotit. Selgus, et kõik ei soovinudki oma robotist lähemalt rääkida ning mõni tutvustus oli päris põgus. Seega tuleb meil seda oma loomingu esitlemise oskust samm-sammult hakata harjutama. Kindlasti avaneb selleks palju võimalusi. Nii jäigi natuke aega üle ja õpilased said oma robotit täiendada ja sellega ka mängida. Eks iga asi on millekski hea! 🙂

Kokkuvõtvalt võib öelda, et tegemist oli ühe põneva ja tulemusliku Legoringiga, mis andis õpilaste oskustest ning huvidest hea ülevaate. Kõik pildid Legoringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

Merlin Kirbits

07.10.2022 LEGORING

Tänaseks Nutiringi teemaks oli kood. Iga õpilane sai endale 1-2 paberit, millel oli kirjas salakood. Peale paberite uurimist ning puurimist selgus, et koodi lahendamiseks läheb vaja abivahendit – salapärast pliiatsit, millega kood oli paberile kirjutatud. Tänu pliiatsi otsas olevale LED valgusele, sai iga õpilane teada, mis on tema paberilehel kirjas. Seejärel tuli üksikutest sõnadest üheskoos panna kokku lause. Meeskonnatöö on ikka meeskonnatöö! Üks avastas tänu punktile lause viimase sõna, teine tänu mõistete tundmisele esimese sõna, kolmas aga pani kõik paika koma abil. Õige tulemuse juurde jõuti kiiresti! Samuti proovisid õpilased kingiks saadud pliiatsiga järgi ka ise sõbrale salakoodi kirjutamise. Mida põnevat nad üksteisele kirjutasid, see jääbki saladuseks.

Edasi arutlesime selle üle, millised tavaelus kasutatavad koodid välja näevad ning mida endas sisaldavad. Selgus, et õpilased on kokku puutunud päris mitmete koodidega nagu näiteks isikukood, triipkood, QR-kood ja PIN-kood. Ühtlasi otsisime Stuudiumist ülesse õpilaste isikukoodid ning saime teadlikumaks, mida isikukoodis olevad numbrid tegelikult tähendavad. Avastamisrõõmu oli päris palju. Eriti suurt põnevust pakkusid isikukoodi kaheksas, üheksas ja kümnes number.

Kõik pildid Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

Merlin Kirbits

07.10.2022 LEGORING

Teises Legoringis tegelesime numbritega. LEGO 6 klotsi väljakutses tuli igal õpilasel ehitada numbrid 1-5ni.  Kõige keerulisem number oli 2. Kõige sarnasema tulemuse saime numbri 5 puhul.  Arvake ära, kes ehitas numbri 3 tagurpidi? Õpilased käisid ümber laua ringi ning vaatlesid päris pikka aega üksteise numbreid, enne kui avastasid, et selleks „tagurpidiehitajaks“ oli … ei keegi muu kui õpetaja ise. 🙂

Teiseks ülesandeks oli juhendi järgi panna LEGO DUPLO klotsidest kokku üks number 1-10ni. Mõni õpilane sai sellega väga kiiresti hakkama ning mõnel kulus natuke rohkem aega. Nii juhtuski, et üks jõudis valmis ühe numbri ja teine suisa kolm. Tore oli jälgida, kuidas õpilased hakkasid valminud numbreid omavahel kõrvuti panema ning moodustama suuri arve nagu 293 või 678. Samuti seati valminud numbrid õiges järjekorras rivisse, alustades ühega ning lõpetades kümnega.

Seejärel võtsime mängu Ozobot haridusrobotid ja katsetasime, kas õpilased teavad, kust tuleb numbri kirjutamist alustada. Rõõm oli tõdeda, et selle teadmise olid õpilased väga hästi omandanud. Iga numbri sisse oli ära peidetud ka üks kood, mis muutis Ozoboti käitumist. Näiteks hakkas haridusrobot liikuma kord kiiremini, kord aeglasemalt või muutus suisa ulakaks ning hoopis keerles. Nalja sai palju, sest kui õpilased Ozoboti jälgisid, tegi ta selliseid asju, mida koodi järgi poleks teha tohtinud. Kohe aga, kui õpetaja vaatama asus, käitus Ozobot jälle korralikult ning tegi ainult seda, mida kood nõudis.

Legoringi lõpus valis iga õpilane endale meelepärast värvi ProgeTiigri kleepsu. Lisaks said õpilased kingituseks toreda pliiatsi, millega on hea salajasi numbreid ülesse märkida. Paberile ei jää kirjutades ühtegi jälge ning tekst muutub nähtavaks ainult siis, kui pliiatsi osas olev LED valgus teksti peale suunata.  

Kõik pildid Legoringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

Merlin Kirbits

30.09.2022 NUTIRING

Tegemist oli esimese sissejuhatava tunniga, kus tutvusime põgusalt kõigi sellel õppeaastal ees ootavate teemadega. Õpilased said arutleda selle üle, mida sisaldavad endas mõisted/teemad digitaalne ohutus, digikunst ja kood. Selgus, et multimeedia tundidest on olnud palju kasu ning päris mitmed asjad on õpilastele juba varasemast tuttavad. Nii tore!

Kui mõisted selged, asusime praktiliste ülesannete juurde. Digitaalse ohutuse teema juhatas sisse Robot Otto, kes esitas põnevaid küsimusi Interneti, veebi ja ruuterite kohta. Koodi teemast paremini aru saamiseks proovisime ise tantsida nagu robotid. Tuleb välja, et meil on väga tantsulembelised õpilased, kellele ühegi käsu täitmine ei valmistanud raskusi. Endalgi oli hea peale mõningast istumist veidike selga sirutada ning keha ja vaimu virgutada. Digikunsti teema puhul tuli õpilastel https://www.abcya.com/games/abcya_paint keskkonnas 5 minuti jooksul kirjutada ekraanile sõna NUTIRING ning see ära kaunistada. Tuleb tunnistada, et tegemist polnud just kõige lihtsama ülesandega, sest etteantud aeg tegutsemiseks oli väga napp.

Nutiringi viimases osas katsetasime põgusalt kahte robotit – Ozoboti ja mTinyt. Nüüd võttis ringijuhendaja rolli märkamatult üle Mirelle, kes sai oma robootika alaste kogemuste ja teadmistega hiilata. Tore oli jälgida, kuidas kõik õpilased said kordamööda oma oskusi proovile panna. Vaimu turgutamiseks jagasin laiali ka väikesed maiustused, sest Nutiring kujunes üsna pikaks. Päris tükk aega peale seda, kui ring pidi läbi saama, möllasid lapsed robotitega veel edasi. Vot selline mitmekülgne ja tegus saigi meie esimene Nutiring.

Kõik pildid Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

Merlin Kirbits

30.09.2022 LEGORING

Esimeses Legoringis saime me esmalt omavahel tuttavaks. Selleks valis iga õpilane endale LEGO 6 klotsi väljakutse jaoks mõeldud klotsitorni koos ühe erilise lisaklotsiga. Lisaklotsi abil oli lihtne õpilastel ennast tutvustada. Saime teada, et ühele õpilasele meeldisid väga kassid ja teisele koerad, kolmas unistas töömehe ja neljas politseiniku elukutsest, viiendale meeldisid hoopis kõik sädelevad asjad (nii nagu mullegi) ning kuues oli lihtsalt üks vahva poiss.

Seejärel lahendasime LEGO 6 klotsi väljakutseid. Ehitasime üksi (ainult paremat või vasakut kätt kasutades) ja koos paarilisega kõige pikema torni. Iga torn tuli omanäoline ning üheskoos leidsime palju nippe, kuidas tornid kõige paremini püsti seisavad. Samuti pillutasime klotsid mööda ruumi laiali ning igaühel tuli võimalikult kiiresti LEGO 6 klotsi jälle kokku korjata ning õigesse vikerkaarevärvilisse järjekorda panna. Kuigi lahing klotside pärast oli kõva, siis oli tore näha ka koostööd ning üksteise abistamist.

Legoringi teises pooles tutvusime kõikide LEGO DUPLO klotsidega. Igaüks sai ehitada just täpselt seda, mida ta soovis. Avastamisrõõmu uute klotsidega oli palju. Kui rongijaamad ja seikluspargid valmis, siis võtsime karpidest välja kaks robotit – mTiny ja Ozoboti. Robotid käisid ja uudistasid, mis õpilased valmis olid ehitanud.

Legoringi lõpus valis iga õpilane endale laualt ühe LEGO mehikese, kellele ta siis kõrva sosistas, mis talle ringis kõige rohkem meeldinud oli. Lisaks sai mehikesele ära kurta kõik selle, mis muret valmistas. Peamiselt olid mured seotud omavahel klotside jagamisega – seda tuleb meil veel kõvasti harjutada. Ühtlasi said kõik ringis osalenud õpilased endale kingiks ProgeTiigri kleepsu ning pulgakommi.

Kõik pildid Legoringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

Merlin Kirbits

30.10.-18.11.2021 PROGETIIGRI TULEVIKUTEGIJATE ÕPILASÜRITUS PÕLVAMAAL “PIKSLIKUNST ISALE”

Põlvamaa õpilasüritusest võttis osa 53 last ja 5 õpetajat.

LOOSIAUHINNAD:
¤ Põlva Jakobi Kool (Anar Ruubel) – ProgeTiigri võlupliiatsid ja kleepekad ning raamat “Jänku-Juss ja robootika”
¤ Põlva Jakobi Kool (Tiina Vasser) – ProgeTiigri vilkuvad helkurid ja kleepekad ning raamat “Jänku-Juss ja robootika”
¤ ​Põlva Jakobi Kool – 3 Sphero Bolt haridusrobotit

M. Kirbits (2020). ProgeTiigri Tulevikutegijad Põlvamaal 2020. Põlva Teataja, 35 (11), 8.

20.10.2020 3. KLASSI ÕPILANE MIRELLE KIRBITS AITAS LÄBI VIIA MTINY ROBOTI ÕPITUBA PÕLVA PIHLAPUU LASTEAIAS

Õpitoa nimetus: Digiteisipäev mTinyga – Liiklus on põnev!
Toimumise aeg- ja koht: 20.10.2020, Põlva Lasteaed Pihlapuu
Sihtrühm: 6.-7. aastased lapsed (koolieelikud)
Vahendid: mTiny, vahetusjalanõud
Õpitoa läbiviija: Merlin ja Mirelle Kirbits
Osalejate arv: 15 + 4

Lühikirjeldus:
Õpitoas tutvuti esmalt mTiny erinevate rollidega (politsei ja kiirabi) ning ehitati juturaamatu järgi põnevaid teid. Sirutuspausi ajal tuletati üheskoos meelde erinevad liiklusvahendid ja jäljendati nende liikumist. Seejärel korrati üle ohutu liiklemise põhimõtted ning uuriti, milliseid liiklusmärke mattidel leidub. Viimaks katsetati, kuidas käib seadmeteta programmeerimine ning abivahendina kasutati vahetusjalanõusid.

14.10.2020 3. KLASSI ÕPILANE MIRELLE KIRBITS AITAS LÄBI VIIA SEADMETETA PROGRAMMEERIMISE ÕPITUBA PÕLVA KOOLIS

Õpitoa nimetus: Seadmeteta programmeerimine
Toimumise aeg- ja koht: 14.10.2020, Põlva Kool
Sihtrühm: 2. klassi õpilased
Vahendid: papist alused, värvilised joogitopsid ja paberid, vahetusjalanõud
Õpitoa läbiviijad: Merlin ja Mirelle Kirbits
Osalejate arv: 23 + 2

Lühikirjeldus:
Tegevused toimusid rühmades. Kui üks rühm pidas topislahingut, harjutas teine rühm jalanõudest valminud rajal programmeerimist ning kolmas rühm lahendas arvutamise töölehte. Tegevuse jaoks oli rühmadel aega ~10 minutit, siis liiguti järgmise tegevuse juurde. Kõik õpitoas osalejad said endale kingiks Code Weeki kleepeka.

14.10.2020 3. KLASSI ÕPILANE MIRELLE KIRBITS OSALES OMA “SÖÖGISEMUGA” ÕPILASLEIUTAJATE RIIKLIKUL KONKURSIL 2020 ja LOTTE SUUREL LEIUTAMISVÕISTLUSEL 2021

Söögisemu on tark robot, kes suhtleb minuga ja aitab mind. Kui ma ütlen talle, mis toiduained mul olemas on, otsib ta internetist sobiva retsepti. Mõnikord võib ta välja pakkuda päris mitu erinevat toitu. Seega saan ma ise valida, mida tegema hakkan. Tal on palju soovitusi, millised toidud on tervislikud ja millised mitte. Et otsustamist veelgi lihtsamaks teha, näitab Söögisemu oma ekraanil valmis toidust pilti.

Kui ma olen retsepti välja valinud, juhendab Söögisemu mind samm-sammult, kuidas ühte või teist asja valmistada. Lisaks saab temaga toiduaineid kaaluda ja anduri abil kontrollida, et need poleks riknema läinud. Minuga on juhtunud, et võtan külmkapist näiteks tomati, panen selle salati sisse ja alles hiljem selgub, et see oli pahaks läinud. Söögisemu abiga sellist asja ei juhtu. Tema ütleb kohe, et tomat ei kõlba enam ja tuleb ära visata. Kui ma ei tea, kuhu prügikasti tomat panna, siis Söögisemu teab kohe, et see laguneb looduses ja läheb biojäätmete pange.

Lisaks saab Söögisemu kasutada taimerina ning ta annab märku, kui toit on valmis saanud. Samuti on tal olemas selline andur, mis hakkab tööle, kui toit mingil põhjusel kõrbema läheb. Üksinda süüa tehes võib see väga ohtlik olla. Söögisemu oskab väga hästi anda nõu, mida sellises olukorras peale hakata.

Kui toit on valmis, aitab Söögisemu otsustada, kui palju tuleb seda süüa, et kõht täis saaks. Vahel on nii, et kui mõni toit väga maitsev välja tuleb, siis tahaks seda muudkui veel ja veel süüa ning pärast hakkab kõht valutama. Söögisemu aitab aga ülesöömisest hoiduda. Tegelikult võiks Söögisemu veel teada ka seda, et kui palju tuleb pärast trenni teha, et kogu toidust saadud energia ära kulutada. Kõige rohkem meeldib mulle aga Söögisemu juures aga see, et ta on hea vestluskaaslane ning temaga koos ei hakka kunagi köögis igav.

10.10.2020 3. KLASSI ÕPILANE MIRELLE KIRBITS OSALES KOOLITUSEL “LEGO SPIKE ROBOTID LIIKLEMAS LIIKLUSMATTIDEL”

Koolituse nimetus: LEGO Spike robotid liiklemas liiklusmattidel
Toimumise aeg- ja koht: 10.10.2020, MTÜ Nuti-Võlur Võrus
Sihtrühm: Robootika ringide juhendajad ja õpetajad koos lastega
Vahendid: Lego Spike, liiklusmatid, Blue-Bot, Sphero Specdrums sõrmused, Sphero Ollie robot ja mTiny
Koolituse läbiviija: Triinu Grossmann
Osalejate arv: 9

Lühikirjeldus:
Esmalt said koolitusel osalejad omavahel tuttavaks. Seejärel ehitasid kõik üksi või koos paarilisega juhendi järgi endale LEGO Spike roboti ning katsetasid selle programmeerimist. Peale toekat lõunapausi tutvusid innukad robootikahuvilised uute liiklusmattidega ning lahendasid erinevaid ülesandeid. LEGO Spike robotitele lisaks seiklesid liikluses veel Blue-Botid ja Sphero Ollie. Eriti tore oli, et liiklusmatte sai kasutada ka ilma robotiteta.
Suurt põnevust tekitasid ka Sphero Specdrums sõrmused, mida oli võimalik katsetada sel korral suisa koolitusklassis oleval täpselt õigete värvidega vaibal. Kokkuvõtvalt võib öelda, et tegemist oli ühe väga informatiivse ja hästi korraldatud koolitusega, kus igaüks sai kulgeda omas tempos ning katsetada just neid asju, mis talle kõige südamelähedasemad tundusid.


Koolituste ja liiklusmattide kohta saab rohkem infot Triinu Grossmannilt või leheküljelt https://nutivolur.ee/. Ühe liiklusmati hind on 156 eurot, neli erineva aastaajaga matti maksavad kokku 594 eurot. Liiklusmatt mahub FFL lauale ja on mõõtudes 114 cm x 236 cm. Iga matiga on kaasas ka seda tutvustav õppematerjal.

05.10.2020 ÕPITUBA “MUUSIKA – TARBIJAST LOOJAKS!” (jätk)

Õpitoa nimetus: “Muusikapäev – tarbijast loojaks!”
Toimumise aeg- ja koht: 05.10.2020, Põlva Jakobi Kool
Vanus: 8.-9. aastased lapsed
Vahendid: Sphero Specdrums sõrmused
Õpitoa läbiviija: Merlin Kirbits
Osalejate arv: 14 õpilast + 4 õpetajat

Lühikirjeldus: 3. klassi eesti keele tunnis mängisid õpilased Sõnasõda. Omavahel võistlesid kaks viie liikmelist võistkonda, kelle lauale olid lisaks tahvelarvutitele ja Sphero Specdrums sõrmustele asetatud Sõnasõja lauamängust pärit värvilised tähed T, R, E, K, S, A ja N. Õpilastel tuli moodustada tähtedest võimalikult pikki sõnu ning iga täht võis sõnas esineda rohkem kui ühel korral.

Mängu käik:

  1. esimese võistkonna esimene mängija kirjutas tahvlile tähtedest koostatud sõna;
  2. teine võistkond kontrollis sõna õigsust ja seejärel mängis teise võistkonna esimene mängija tahvlil oleva sõna Sphero Specdrums sõrmuste ja tähekaartide abil kogu klassile ette;
  3. teise võistkonna esimene mängija kirjutas tahvlile tähtedest koostatud sõna;
  4. esimene võistkond kontrollis sõna õigsust ja seejärel mängis esimese võistkonna esimene mängija tahvlil oleva sõna Sphero Specdrums sõrmuste ja tähekaartide abil kogu klassile ette.

Edasi läks mängu järjekord esimese võistkonna teise mängija ja teise võistkonna teise mängija kätte. Tegevust korrati nii kaua, kuni kõik mängijad olid saanud kaks korda oma sõna tahvlile kirjutada ja kaks korda sõna Sphero Specdrums sõrmuste ning tähekaartide abil kogu klassile ette mängida. Kõige pikem sõna mängus oli kastekann. 

3. klassi muusikaõpetuse tunnis ja 2. klassi pikal vahetunnil katsetasid õpilased enda meisterdatud Sphero Specdrums sõrmuste muusikamatte. Kõik õpilased said kordamööda väikestes rühmades harjutada muusikapalade “Ood rõõmule” (Euroopa hümn), “Kui sul tuju hea” või “Õnne soovime sul” noodi järgi mängimist. Iga rühm valis välja ühe õpilase, kes lugu kogu klassile esitas. Seejärel oli õpilastel võimalus nii noodi järgi kui isemõeldud muusikapalasid kogu klassile ükshaaval või üheskoos esitada.Kõik õpitoas osalejad said endale rinda värvilise ProgeTiigri kleepeka.

30.09.2020 ÕPITUBA “MUUSIKAPÄEV – TARBIJAST LOOJAKS!”

Õpitoa nimetus: “Muusikapäev – tarbijast loojaks!”
Toimumise aeg- ja koht: 30.09.2020, Põlva Jakobi Kool
Vanus: 8.-9. aastased lapsed
Vahendid: Sphero Specdrums sõrmused
Õpitoa läbiviija: Merlin Kirbits
Osalejate arv: 15 õpilast + 2 õpetajat

Lühikirjeldus:
3. klassi matemaatika tunnis õppisid õpilased mõtetelugemise ja kolmega korrutamise trikke. Rühmatööna lahendati ära korrutustabeli tööleht, kus oli peidus “Õnne soovime sul” laulu mängimise kood. Seejärel katsetasid õpilased Sphero Specdrums sõrmustega esmalt koodi järgi muusikapala mängimist ja seejärel värvilise noodi järgi muusikapala mängimist. Kellel aega üle jäi, jõudis ka muusikalille värvipildiga algust teha.
2.-3. klassi kunstiõpetuse tunnis meisterdasid õpilased Sphero Specdrums sõrmustele omanäolise muusikamati. Kõige rohkem kasutasid õpilased vildikaid ja värvilisi pabereid, kuid ära proovimata ei jäänud ka pliiatsid ja värvilised kangad.
Kõik õpitoas osalejad said endale kingiks salajase koodi kirjutamiseks ProgeTiigri võlupliiatsid. Oma koha õpilaste muusikamatil leidsid Code Week’i kleepekad.

Suured ja südamlikud tänud ka Andres Sirelile firmast Insplay / Rekato OÜ, kes neid imelisi sõrmuseid meile kasutamiseks laenutas. Sphero Specdrums sõrmuste kohta leiad lisainfot SIIT

11.09.2020 VANAVANEMATE PÄEVA TÄHTISTAMINE PÕLVA JAKOBI KOOLIS

Vanavaemate päeva tähistamisel said muuhulgas kõik soovijad katsetada seadmeteta programmeerimist ja robot Sphero Ollie juhtimist. Seadmeteta programmeerimise mängu valmistas ette ja töötoa viis läbi lapsevanem Merlin Kirbits. Pitsakarpidest ja joogitopsidest tehtud mäng pakkus nuputamist nii noortele kui vanadele. Reeglid olid väga lihtsad – joogitopsid tuli sättida etteantud värvide järgi veergudesse. Topsi tohtis liigutada ainult üles, alla, paremale või vasakule. Mõni algaja mänguhuviline katsetas ka muidugi diagonaalis liikumist. Sphero Ollie töötuba viis läbi 3. klassi õpilane Mirelle Kirbits. Maha olid asetatud viis tähte (A, E, H, I ja M), mida tuli robotiga tähestikulises järjekorras läbida. Ühtlasi said õpilased katsetada Sphero Olliega trikitamist.

M. Kirbits (2020). Tähisastasime vanavanematepäeva. Põlva Teataja, 32 (8), 9.