Robootika

30.10.-18.11.2021 PROGETIIGRI TULEVIKUTEGIJATE ÕPILASÜRITUS PÕLVAMAAL “PIKSLIKUNST ISALE”

Põlvamaa õpilasüritusest võttis osa 53 last ja 5 õpetajat.

LOOSIAUHINNAD:
¤ Põlva Jakobi Kool (Anar Ruubel) – ProgeTiigri võlupliiatsid ja kleepekad ning raamat “Jänku-Juss ja robootika”
¤ Põlva Jakobi Kool (Tiina Vasser) – ProgeTiigri vilkuvad helkurid ja kleepekad ning raamat “Jänku-Juss ja robootika”
¤ ​Põlva Jakobi Kool – 3 Sphero Bolt haridusrobotit

M. Kirbits (2020). ProgeTiigri Tulevikutegijad Põlvamaal 2020. Põlva Teataja, 35 (11), 8.

20.10.2020 3. KLASSI ÕPILANE MIRELLE KIRBITS AITAS LÄBI VIIA MTINY ROBOTI ÕPITUBA PÕLVA PIHLAPUU LASTEAIAS

Õpitoa nimetus: Digiteisipäev mTinyga – Liiklus on põnev!
Toimumise aeg- ja koht: 20.10.2020, Põlva Lasteaed Pihlapuu
Sihtrühm: 6.-7. aastased lapsed (koolieelikud)
Vahendid: mTiny, vahetusjalanõud
Õpitoa läbiviija: Merlin ja Mirelle Kirbits
Osalejate arv: 15 + 4

Lühikirjeldus:
Õpitoas tutvuti esmalt mTiny erinevate rollidega (politsei ja kiirabi) ning ehitati juturaamatu järgi põnevaid teid. Sirutuspausi ajal tuletati üheskoos meelde erinevad liiklusvahendid ja jäljendati nende liikumist. Seejärel korrati üle ohutu liiklemise põhimõtted ning uuriti, milliseid liiklusmärke mattidel leidub. Viimaks katsetati, kuidas käib seadmeteta programmeerimine ning abivahendina kasutati vahetusjalanõusid.

14.10.2020 3. KLASSI ÕPILANE MIRELLE KIRBITS AITAS LÄBI VIIA SEADMETETA PROGRAMMEERIMISE ÕPITUBA PÕLVA KOOLIS

Õpitoa nimetus: Seadmeteta programmeerimine
Toimumise aeg- ja koht: 14.10.2020, Põlva Kool
Sihtrühm: 2. klassi õpilased
Vahendid: papist alused, värvilised joogitopsid ja paberid, vahetusjalanõud
Õpitoa läbiviijad: Merlin ja Mirelle Kirbits
Osalejate arv: 23 + 2

Lühikirjeldus:
Tegevused toimusid rühmades. Kui üks rühm pidas topislahingut, harjutas teine rühm jalanõudest valminud rajal programmeerimist ning kolmas rühm lahendas arvutamise töölehte. Tegevuse jaoks oli rühmadel aega ~10 minutit, siis liiguti järgmise tegevuse juurde. Kõik õpitoas osalejad said endale kingiks Code Weeki kleepeka.

14.10.2020 3. KLASSI ÕPILANE MIRELLE KIRBITS OSALES OMA “SÖÖGISEMUGA” ÕPILASLEIUTAJATE RIIKLIKUL KONKURSIL 2020 ja LOTTE SUUREL LEIUTAMISVÕISTLUSEL 2021

Söögisemu on tark robot, kes suhtleb minuga ja aitab mind. Kui ma ütlen talle, mis toiduained mul olemas on, otsib ta internetist sobiva retsepti. Mõnikord võib ta välja pakkuda päris mitu erinevat toitu. Seega saan ma ise valida, mida tegema hakkan. Tal on palju soovitusi, millised toidud on tervislikud ja millised mitte. Et otsustamist veelgi lihtsamaks teha, näitab Söögisemu oma ekraanil valmis toidust pilti.

Kui ma olen retsepti välja valinud, juhendab Söögisemu mind samm-sammult, kuidas ühte või teist asja valmistada. Lisaks saab temaga toiduaineid kaaluda ja anduri abil kontrollida, et need poleks riknema läinud. Minuga on juhtunud, et võtan külmkapist näiteks tomati, panen selle salati sisse ja alles hiljem selgub, et see oli pahaks läinud. Söögisemu abiga sellist asja ei juhtu. Tema ütleb kohe, et tomat ei kõlba enam ja tuleb ära visata. Kui ma ei tea, kuhu prügikasti tomat panna, siis Söögisemu teab kohe, et see laguneb looduses ja läheb biojäätmete pange.

Lisaks saab Söögisemu kasutada taimerina ning ta annab märku, kui toit on valmis saanud. Samuti on tal olemas selline andur, mis hakkab tööle, kui toit mingil põhjusel kõrbema läheb. Üksinda süüa tehes võib see väga ohtlik olla. Söögisemu oskab väga hästi anda nõu, mida sellises olukorras peale hakata.

Kui toit on valmis, aitab Söögisemu otsustada, kui palju tuleb seda süüa, et kõht täis saaks. Vahel on nii, et kui mõni toit väga maitsev välja tuleb, siis tahaks seda muudkui veel ja veel süüa ning pärast hakkab kõht valutama. Söögisemu aitab aga ülesöömisest hoiduda. Tegelikult võiks Söögisemu veel teada ka seda, et kui palju tuleb pärast trenni teha, et kogu toidust saadud energia ära kulutada. Kõige rohkem meeldib mulle aga Söögisemu juures aga see, et ta on hea vestluskaaslane ning temaga koos ei hakka kunagi köögis igav.

10.10.2020 3. KLASSI ÕPILANE MIRELLE KIRBITS OSALES KOOLITUSEL “LEGO SPIKE ROBOTID LIIKLEMAS LIIKLUSMATTIDEL”

Koolituse nimetus: LEGO Spike robotid liiklemas liiklusmattidel
Toimumise aeg- ja koht: 10.10.2020, MTÜ Nuti-Võlur Võrus
Sihtrühm: Robootika ringide juhendajad ja õpetajad koos lastega
Vahendid: Lego Spike, liiklusmatid, Blue-Bot, Sphero Specdrums sõrmused, Sphero Ollie robot ja mTiny
Koolituse läbiviija: Triinu Grossmann
Osalejate arv: 9

Lühikirjeldus:
Esmalt said koolitusel osalejad omavahel tuttavaks. Seejärel ehitasid kõik üksi või koos paarilisega juhendi järgi endale LEGO Spike roboti ning katsetasid selle programmeerimist. Peale toekat lõunapausi tutvusid innukad robootikahuvilised uute liiklusmattidega ning lahendasid erinevaid ülesandeid. LEGO Spike robotitele lisaks seiklesid liikluses veel Blue-Botid ja Sphero Ollie. Eriti tore oli, et liiklusmatte sai kasutada ka ilma robotiteta.
Suurt põnevust tekitasid ka Sphero Specdrums sõrmused, mida oli võimalik katsetada sel korral suisa koolitusklassis oleval täpselt õigete värvidega vaibal. Kokkuvõtvalt võib öelda, et tegemist oli ühe väga informatiivse ja hästi korraldatud koolitusega, kus igaüks sai kulgeda omas tempos ning katsetada just neid asju, mis talle kõige südamelähedasemad tundusid.


Koolituste ja liiklusmattide kohta saab rohkem infot Triinu Grossmannilt või leheküljelt https://nutivolur.ee/. Ühe liiklusmati hind on 156 eurot, neli erineva aastaajaga matti maksavad kokku 594 eurot. Liiklusmatt mahub FFL lauale ja on mõõtudes 114 cm x 236 cm. Iga matiga on kaasas ka seda tutvustav õppematerjal.

05.10.2020 ÕPITUBA “MUUSIKA – TARBIJAST LOOJAKS!” (jätk)

Õpitoa nimetus: “Muusikapäev – tarbijast loojaks!”
Toimumise aeg- ja koht: 05.10.2020, Põlva Jakobi Kool
Vanus: 8.-9. aastased lapsed
Vahendid: Sphero Specdrums sõrmused
Õpitoa läbiviija: Merlin Kirbits
Osalejate arv: 14 õpilast + 4 õpetajat

Lühikirjeldus: 3. klassi eesti keele tunnis mängisid õpilased Sõnasõda. Omavahel võistlesid kaks viie liikmelist võistkonda, kelle lauale olid lisaks tahvelarvutitele ja Sphero Specdrums sõrmustele asetatud Sõnasõja lauamängust pärit värvilised tähed T, R, E, K, S, A ja N. Õpilastel tuli moodustada tähtedest võimalikult pikki sõnu ning iga täht võis sõnas esineda rohkem kui ühel korral.

Mängu käik:

  1. esimese võistkonna esimene mängija kirjutas tahvlile tähtedest koostatud sõna;
  2. teine võistkond kontrollis sõna õigsust ja seejärel mängis teise võistkonna esimene mängija tahvlil oleva sõna Sphero Specdrums sõrmuste ja tähekaartide abil kogu klassile ette;
  3. teise võistkonna esimene mängija kirjutas tahvlile tähtedest koostatud sõna;
  4. esimene võistkond kontrollis sõna õigsust ja seejärel mängis esimese võistkonna esimene mängija tahvlil oleva sõna Sphero Specdrums sõrmuste ja tähekaartide abil kogu klassile ette.

Edasi läks mängu järjekord esimese võistkonna teise mängija ja teise võistkonna teise mängija kätte. Tegevust korrati nii kaua, kuni kõik mängijad olid saanud kaks korda oma sõna tahvlile kirjutada ja kaks korda sõna Sphero Specdrums sõrmuste ning tähekaartide abil kogu klassile ette mängida. Kõige pikem sõna mängus oli kastekann. 

3. klassi muusikaõpetuse tunnis ja 2. klassi pikal vahetunnil katsetasid õpilased enda meisterdatud Sphero Specdrums sõrmuste muusikamatte. Kõik õpilased said kordamööda väikestes rühmades harjutada muusikapalade “Ood rõõmule” (Euroopa hümn), “Kui sul tuju hea” või “Õnne soovime sul” noodi järgi mängimist. Iga rühm valis välja ühe õpilase, kes lugu kogu klassile esitas. Seejärel oli õpilastel võimalus nii noodi järgi kui isemõeldud muusikapalasid kogu klassile ükshaaval või üheskoos esitada.Kõik õpitoas osalejad said endale rinda värvilise ProgeTiigri kleepeka.

30.09.2020 ÕPITUBA “MUUSIKAPÄEV – TARBIJAST LOOJAKS!”

Õpitoa nimetus: “Muusikapäev – tarbijast loojaks!”
Toimumise aeg- ja koht: 30.09.2020, Põlva Jakobi Kool
Vanus: 8.-9. aastased lapsed
Vahendid: Sphero Specdrums sõrmused
Õpitoa läbiviija: Merlin Kirbits
Osalejate arv: 15 õpilast + 2 õpetajat

Lühikirjeldus:
3. klassi matemaatika tunnis õppisid õpilased mõtetelugemise ja kolmega korrutamise trikke. Rühmatööna lahendati ära korrutustabeli tööleht, kus oli peidus “Õnne soovime sul” laulu mängimise kood. Seejärel katsetasid õpilased Sphero Specdrums sõrmustega esmalt koodi järgi muusikapala mängimist ja seejärel värvilise noodi järgi muusikapala mängimist. Kellel aega üle jäi, jõudis ka muusikalille värvipildiga algust teha.
2.-3. klassi kunstiõpetuse tunnis meisterdasid õpilased Sphero Specdrums sõrmustele omanäolise muusikamati. Kõige rohkem kasutasid õpilased vildikaid ja värvilisi pabereid, kuid ära proovimata ei jäänud ka pliiatsid ja värvilised kangad.
Kõik õpitoas osalejad said endale kingiks salajase koodi kirjutamiseks ProgeTiigri võlupliiatsid. Oma koha õpilaste muusikamatil leidsid Code Week’i kleepekad.

Suured ja südamlikud tänud ka Andres Sirelile firmast Insplay / Rekato OÜ, kes neid imelisi sõrmuseid meile kasutamiseks laenutas. Sphero Specdrums sõrmuste kohta leiad lisainfot SIIT

11.09.2020 VANAVANEMATE PÄEVA TÄHTISTAMINE PÕLVA JAKOBI KOOLIS

Vanavaemate päeva tähistamisel said muuhulgas kõik soovijad katsetada seadmeteta programmeerimist ja robot Sphero Ollie juhtimist. Seadmeteta programmeerimise mängu valmistas ette ja töötoa viis läbi lapsevanem Merlin Kirbits. Pitsakarpidest ja joogitopsidest tehtud mäng pakkus nuputamist nii noortele kui vanadele. Reeglid olid väga lihtsad – joogitopsid tuli sättida etteantud värvide järgi veergudesse. Topsi tohtis liigutada ainult üles, alla, paremale või vasakule. Mõni algaja mänguhuviline katsetas ka muidugi diagonaalis liikumist. Sphero Ollie töötuba viis läbi 3. klassi õpilane Mirelle Kirbits. Maha olid asetatud viis tähte (A, E, H, I ja M), mida tuli robotiga tähestikulises järjekorras läbida. Ühtlasi said õpilased katsetada Sphero Olliega trikitamist.

M. Kirbits (2020). Tähisastasime vanavanematepäeva. Põlva Teataja, 32 (8), 9.

05.09.2020 ON ALANUD REGISTREERUMINE PÕLVA JAKOBI KOOLI ROBOOTIKA HUVIRINGI

Vaata huviringi tutvustavat video siit. Robootikaringi eesmärgiks on ärgitada laste tehnika-alast huvi ja arendada noorte digipädevusi läbi põnevate ülesannete, meeskonnatöö ja projektide. Huvilised alustavad toimetamist robootika lahendustega nagu Bee-Bot, Ozobot, WeDO Lego Education, Dash, kasutatakse WeDo graafilist programmeerimist. Ring toimub üle nädala teisipäeviti, kell 13.00-15.00 (2 x 60 min). Esimene kohtumine on kavas juba 15. septembril Jakobi Kooli III korruse saalis.

Ringitasu: max 23 eurot kuus. (Ringitasu väheneb, kui osalejate arv kasvab üle 10.)

Registreerumiseks tuleb saata e-kiri aadressile info@jakobikool.ee. Kirja palun märkige ringi nimi, lapse ees- ja perekonnanimi ning klass.

Lisainfot saab küsida ringi juhendajalt: Kerli Mikk, kerlimikk@gmail.com