• Esileht
  • Legoring, Nutiring ja muud põnevat

Legoring, Nutiring ja muud põnevat

LEGORING JA NUTIRING ALUSTAVAD UUT HOOAEGA!

🟣 Legoring ja Nutiring alustavad Põlva Jakobi Koolis uut hooaega 06.10.2023.

🔵 Ringidesse saab registreerida Stuudiumis (vali Suhtluse kõrval olevast menüüst link Registreeri). Registreerimise tähtaeg on 22.10.2023.

🟢 Legoring on mõeldud peamiselt 1.-2. klassi õpilastele ja Nutiring 3.-6. klassi õpilastele.

Toredate uute kohtumisteni!

26.05.2023 NUTIRING

Kahekümne seitsmendas ja ühtlasi selle õppeaasta viimases Nutiringis tšillisime me niisama. Sõime Mirelle vanaema küpsetatud muhvineid, Pargi baari friikaid ning õpilaste kaasa toodud krõpse. Meenutasime, millised teemad olid õppeaasta jooksul Nutiringis arutlusel ning millised ülesanded õpilastele kõige rohkem meeldisid. Lisaks said kõik Nutiringis osalejad endale uhke tunnistuse ja Kalevi soolakaramelli batooni.

Suur-suur aitäh kõigile, kes terve õppeaasta jooksul usinasti kohal käisid. Mul oli teiega ääretult huvitav, siiralt tore ja humoorikalt lõbus! Aitäh, et te tegite endale selgeks programmeerimisega seotud mõisted ja harjutasite programmeerimist erinevates keskkondades (Scratch, Run Marco, seadmeteta programmeerimine). Aitäh, et tutvusite haridusrobotitega (mTiny, Ozobot, Makey Makey, Microbit, Intelino nutirong) ja ehitasite LEGO klotsidest loovaid ja põnevaid asju. Eriti meeldis mulle, et te katsetasite innukalt virtuaalset maalimist (ArtRage) ja osalesite koomiksikonkursil „Raharöövlid“ (StoryboardThat). Tuhat tänu, et te andsite ka oma panuse „Robo-Maagia Lasteaias 2023“ animatsioonikonkursi tööde hindamisse ning kindlasti oli teil endalgi põnev animatsioonide tegemist katsetada (Piskelapp). Ühtlasi suur aitäh selle eest, et oskasite internetis targalt ja turvaliselt käituda. Aitäh, aitäh, aitäh! Kõik pildid meie viimasest Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni uuel hooajal!

26.05.2023 LEGORING

Kahekümne seitsmendas ja ühtlasi selle õppeaasta viimases Legoringis sai iga osaleja endale kingituseks päris oma LEGO medali, mis tuli LEGO klotsidest esmalt kokku panna ning seejärel kaela riputada. Siinkohal suur tänu meie suurepärasele koostööpartnerile MTÜ Robootika tegevjuht Ramon Rantsusele, kes need medalid meile annetas. Tegemist on samade medalitega, mille FIRST LEGO League (FFL) võistlusel osalejad endale kaela saavad. Sellist medalit ei anta niisama, vaid see on suur tunnustus hea kootööoskuse, loovuse ja sihikindluse ning uute tulevikuks vajalike oskuste rakendamise eest.

Suur-suur aitäh kõigile, kes terve õppeaasta vältel usinasti huviringis kohal käisid ning kõike uudishimulikult ja särasilmselt kaasa tegid. Mul oli siiras rõõm teiega tuttavaks saada ning ma õppisin teilt palju. Te oskasite teha omavahel suurepärast koostööd ning omasite lennukaid ja põnevaid ideid. Te ei andud esimese raskuse ilmnedes kunagi alla, vaid jätkasite proovimist nii kaua, kuni kõik õnnestus. Te saite juurde nii palju uusi oskusi matemaatika, eesti keele, kunstiõpetuse, loodusõpetuse, robootika ja inseneeria valdkonnas, et lihtsalt fantastiline! Olen kindel, et Legoringis õpitust on teile tulevikus palju kasu. Kõik pildid meie õppeaasta viimasest Legoringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni uuel hooajal!

19.05.2023 NUTIRING

Kahekümne kuuenda ja ühtlasi meie eelviimase Nutiringi teema oli rongi programmeerimine. Meile saabus Tallinnast külla Intelino Nutirong koos lisadega. Intelino Nutirongi näol on tegemist uudse haridusrobotiga, mida saab juhtida nii värviklotse kasutades, Intelino rakenduse abil, kui ka Scratch 3.0 keskkonnas. Kusjuures kogenumad õpilased võivad Intelino Nutirongi juhtida suisa Pythoni programmeerimiskeele abil.

Sel korral katsetasime me ainult värviklotside abil programmeerimist. Õpilastel tuli iseseisvalt tegutsedes välja uurida, kuidas Intelino Nutirong tööle hakkab, kuidas rongirööpad omavahel kokku sobivad ning kuidas rongi programmeerimine käib. Tore oli näha, et peale probleemide ilmnemist neile koheselt üheskoos lahendust hakati otsima. Nagu videotes näha, siis vigadest õppimine võib mõnikord vägagi lõbusaks osutuda.  

Kokkuvõtvalt võib öelda, et tegemist oli ühe avastuste- ning rõõmurohke Nutiringiga. Siinkohal suured tänud meie suurepärasele koostööpartnerile – Inplay firma tegevjuht Andres Sirelile, kes selle põneva rongikomplekti katsetamiseks välja laenutas. Kõik pildid ja videod Nutiringist leiad siit.  

Toredate uute kohtumisteni!

19.05.2023 LEGORING

Kahekümne kuuenda Legoringi teema oli rong ja rongiliiklus. Sel korral saabus meile Tallinnast külla Intelino Nutirong koos lisadega (https://www.insplay.eu/en_US/shop/brand/intelino-63). Siinkohal suured tänud Inplay firma tegevjuht Andres Sirelile, kes meile selle vahva rongikomplekti katsetamiseks välja laenutas. Intelino Nutirongi näol on tegemist ühe põneva haridusrobotiga, mida saab juhtida nii värviklotse kasutades, Intelino rakenduse abil, kui ka Scratch 3.0 keskkonnas. Kusjuures kogenumad õpilased võivad Intelino Nutirongi juhtida suisa Pythoni programmeerimiskeele abil.

Meie katsetasime esialgu ainult värviklotside abil programmeerimist. Esmalt tuli õpilastel avada kõik laual olevad karbikesed ning seejärel iseseisvalt välja uurida, kuidas Intelino Nutirong tööle hakkab, kuidas rongirööpad omavahel kokku sobivad ning kuidas rongi programmeerimine käib. Juhendajana ei teinud ma muud, kui lihtsalt jälgisin õpilaste siirast avastamisrõõmu kõrvalt. Nii nad seal siis uurisid ja ehitasid, jagasid sõbralikult vahendeid, arutlesid erinevate probleemide üle ning kiitsid üksteise tööd. Lausa lust oli vaadata!

Kui rada valmis sai, sobitasime sellele lisaks juurde eelmises Legoringis LEGO klotsidest valmistatud rajatised (kaks raudteejaama, erinevad tunnelid ja pood) ning rongisõit võiski alata! Mängu käigus avastasid õpilased, et mõnda kohta rajal on värviklotse vaja juurde lisada ja mõnest kohast hoopis ära võtta. Lisaks said nad teada, et rong liigub ilma vagunita palju kiiremini ning suurel kiirusel võib õnnetuski juhtuda ehk rong või vagun rööbastelt suisa välja lennata.

Kokkuvõtvalt võib öelda, et tegemist oli ühe väga õpetliku ning rõõmurohke Legoringiga. Kõik pildid Legoringist leiad siit.  

Toredate uute kohtumisteni!

12.05.2023 NUTIRING

Kahekümne viienda Nutiringi teemaks oli arvutimängude mängimine Makey Makey leiutamiskomplekti abil. Kas sina oled kunagi arvuti juhtimiseks kasutanud õuna, sidrunit, kiivit või ploomi? Meie proovisime selle tänases Nutiringis järele. Toimis täitsa hästi. 😉 Maitsvaks vahepalaks sel korral olid õunad – jajah, need samad õunad, mis sobisid ka hästi arvuti juhtimiseks. Kõik pildid ja videod meie põnevast Nutiringist leiad siit. Mängud on leitavad Makey Makey kodulehelt ja neid saab mängida ka ilma Makey Makey komplekti omamata.

Toredate uute kohtumisteni!

12.05.2023 LEGORING

Kahekümne viienda Legoringi teema oli seotud raudteejaama ja rongidega. Nimelt järgmises Legoringis saabub meile külla koostöös Insplay firmaga (https://www.insplay.eu/) Intelino nutirong (vaata lisaks https://youtu.be/zCv5GGpTJfk).

Nutirongi komplekt sisaldab rongi ja vagunit ning hulgaliselt erinevaid rööpaid. Seega ehitasid õpilased LEGO klotsidest Intelino nutirongi tarbeks juurde täiendavaid tunneleid, kaks raudteejaama ja poe. Lisaks tuli õpilastel oma ehitisi ka teistele tutvustada. Magusaks vahepalaks tublidele ehitajatele olid sellel korral Mamba nätsukommid. Kõik pildid Legoringist leiad siit.  

Toredate uute kohtumisteni!

05.05.2023 NUTIRING

Kahekümne neljandas Nutiringis avanes õpilastel võimalus taaskord mängida LEGO klotsidega. Kõigepealt katsetati aja peale torni ehitamist. Ehitamiseks oli aega ainult 1 minut ning õpilastel tuli teha nii kõrge torn kui võimalik. Esimesel ja ka teisel mängukorral ehitas kõige kõrgema torni valmis Mirelle ning pälvis oma osavuse eest eriauhinna.

Seejärel oli igaühel võimalik valida endale meelepärane tegevus. Idee oli selles, et kõik rajatised omavahel kokku sobiksid. Nii valmisidki mõnusa jutuvadina saatel kohvik, kaubanduskeskus, hotell, politseijaoskond ja park. Suu tegid sellel korral magusaks südamekujulised pulgakommid. Kõik pildid ja videod meie lõbusast Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

05.05.2023 LEGORING

Kahekümne neljandas Legoringis sai seinine klotsikogu väärikat täiendust ning me harjutasime uute LEGO klotsidega torni ehitamist. Torni ehitamiseks oli aega ainult 1 minut ning õpilastel tuli teha nii kõrge torn kui võimalik. Esimesel ja ka teisel mängukorral ehitas kõige kõrgema torni valmis Mirtel ning pälvis oma osavuse eest kaks eriauhinda.

Seejärel said kõik oma torne vabalt edasi täiendada. LEGO klotsid haakusid omavahel hästi ning tulemuseks olid omanäolised ja põnevad tornid. Suu tegid sellel korral magusaks südamekujulised pulgakommid. Kõik pildid ja videod meie lõbusast Legoringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

21.04.2023 NUTIRING

Kahekümne kolmandas Nutiringis avanes õpilastel võimalus proovida, mida kujutab endast animatsiooni konkursi žürii liikme auväärne töö. Nimelt said õpilased hinnata „Robo-Maagia lasteaias 2023“ konkursile laekunud töid. Hinnangu andmisel kasutasime me sel korral Ligretto mängukaartide abi.

Õpilastel tuli 10 palli süsteemis hinnata:

1) kas animatsioonis on kasutatud vähemalt ühte robootikavahendit;

2) millisel määral on animatsiooni sisu seotud looduse- ja keskkonnahoiuteemadega;

3) millisel määral on lasteialapsi animatsiooni tegemise protsessi kaasatud;

4) kuivõrd palju on kasutatud lõimingut;

5) kas tegemist on omaloominguga või kas kõigile kasutatud materjalidele on viidatud;

6) millisel määral on kasutatud animatsiooni loomise tehnikaid ja võtteid;

7) kas video jääb etteantud ajalistesse piiridesse (1-3 minutit).

Nutiringi raames jõudsime me ära hinnata 40-st konkursile laekunud tööst 10. Õpilased olid väga motiveeritud ning said oma rolliga suurepäraselt hakkama. Tänutäheks tehtud töö eest jagasin õpilastele Mamba nätsukomme, mida nad siis omavahel vastavalt maitsele vahetada said. Kõik pildid Nutiringist leiad siit.

PS: Kui sul tekkis „Robo-Maagia lasteaias 2023“ konkursile laekunud tööde vastu huvi, siis leiad need siit

Toredate uute kohtumisteni!

21.04.2023 LEGORING

Kahekümne kolmandas Legoringis võtsime mängimisel appi täringu. Esmalt tuli veeretada täringut ja seejärel võtta endale laua keskel olevast klotsikuhilast täringu silmade arvuga võrdne arv LEGO klotse. Ehitada võis nii mängu käigus kui peale täringuvooru lõppemist. Oli põnev jälgida, et mängu alguses oli veeretamise ja klotside valimise tempo aeglane ning mängu lõpus muutus see üha kiiremaks ja kiiremaks. Kui kõik vahvad ehitised said valmis, siis tuli nendele ka uhked nimed mõelda. Sel korral valmisid: Ninja maja, Akvaarium, Jääloss, Spiderman Cool Movie (Ämblikmehe äge film) ning Minitraktor.

Seejärel pöörasime me mängu tagurpidi. Iga kord täringut veeretades tuli oma ehitiselt võtta ära täringu silmade arvuga võrdne arv LEGO klotse. Mulle väga meeldis, et oma ehitise lammutamine ning klotside loovutamine polnud kellegi jaoks keeruline, vaid seda võetigi kui vahvat mängu. Kõige kiiremini said klotsid otsa Rasmusel, seejärel Sebastianil, siis Sofial ja Jarkol ning võige viimasena Markusel. Täpselt samas järjekorras jagasime me sõbralikult ära ka Mamba nätsukommid. Esimesena sai oma valiku teha Rasmus ja viimasena Markus. Kõik pildid ja videod sellest lõbusast Legoringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

14.04.2023 NUTIRING

Kahekümne teises Nutiringis katsetasime me arvutianimatsioonide loomist. Mõni osavnäpp sai suisa mitu animatsiooni valmis. Kõigile meeldis piltide liikuma panemine väga. Kingituseks said õpilased sellel korral maitsva pulgakommi. Kõik pildid ja animatsioonid leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

14.04.2023 LEGORING

Kahekümne teises Legoringis ootas meid ees põnev klotsimöll ja kommimadin. Esiteks tuli imeda LEGO klots kõrre otsa ning tõsta see enda ees olevale taldrikule. Võitis see, kellel oli minuti möödudes taldrikul kõige rohkem klotse. Esimeses voorus olid osavaimad Tristan (17 klotsi), Mirtel (15 klotsi) ja Jarko (13 klotsi). Teises voorus koguti klotse lisaks ning parima tulemuse said Tistan (48 klotsi), Jarko (31 klotsi) ja Mirtel (22 klotsi).

Teiseks tuli nendest LEGO klotsidest, mis kõrre abil taldrikule koguti, ehitada midagi toredat. Lisaks tuli oma ehitisele ka üks vahva nimi mõelda. Nii valmisidki: „Maailma kõige minim töötluskoht“, „Doktor on tupikus lõksus“, „Kukkuja“, „Inimene“, „Inimese vahetus“, Giga Niga“ ja „Lopeller“.

Kolmanda tegevuse puhul asendasime LEGO klotsid väikeste vahukommidega ja õpilastel tuli kõrre kaasabil koguda minuti jooksul oma taldrikule nii palju vahukomme kui vähegi võimalik. Kõik taldrikule jõudnud kommid said õpilased endale kingituseks. Kes soovisid, pistsid oma kommid kohe nahka. Samas leidus ka neid, kes kommid endale koju kaasa pakkida eelistasid. Kõik pildid ja videod meie ägedast klotsimöllust ja kommimadinast leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

10.03.2023 NUTIRING

Kaheksateistkümnenda Nutiringi teemaks oli koomiksi tegemine. Teeviit korraldab 1.-12. klassi õpilastele koomiksikonkursi „Raharöövlid“ (https://www.teeviit.ee/koomiksikonkurss/) ja kuna teema puudutab nii digikunsti kui internetiturvalisust, siis plaanime Nutiringiga konkursil osalemist. Konkursi tähtaeg on 31.03.2023 ning tänu sellele on aega koomiksi joonistamist samm-sammult planeerida.

Leppisime õpilastega kokku, et järgmiseks korraks on vaja välja valida alamteema (Petuskeemi ohver, Superkulutaja, Minu rahaseiklus, Kuidas ma oma pangakaardist ilma jäin, Kuidas vanaisa paljaks rööviti, Kuidas vanaema raharöövlid paika pani) ning kaasa võtta paberkandjal tehtud visand.

Lisaks katsetamine Nutiringis koomiksi koostamise keskkonda Storyboard (https://www.storyboardthat.com/et/). Maitsvaks kaaslaseks tegutsemisel olid ka sel korral magusad südamekujulised pulgakommid, mis said sõbrapäeval vägagi positiivset tagasisidet. Kõik pildid Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

10.03.2023 LEGORING

Kaheksateistkümnendas Legoringis ehitasime me mTiny haridusrobotile valmis vahva LEGO DUPLO klotsidest linna. Esmalt ehitasime ühiselt mTiny rajakaartidest tee, mis linna läbib. Koos teega said paika nii politsei kui ka haigla. Seejärel hakkas iga õpilane ehitama linna just seda hoonet/rajatist, mis talle meeldis. Nii valmisidki raudteejaam koos raudteega, kohvik meeldivaks ajaveetmiseks, mänguväljak lustimiseks ja maja (kodu) mTiny haridusroboti tarbeks. Linnaäärde paigutasid aga õpilased õpetaja soovitusel rohelusest pakatava loomaaia ja muljetavaldavalt kõrge vaatetorni.

Peale seda, kui linn valmis sai, katsetasime mTiny haridusroboti juhtimist. Iga õpilane sai valida koha, kuhu mTiny haridusrobot linnas minna tahab ning juhtida ta puldi abil kohale. Katsetamise käigus tuli ette ka ootamatusi, millele õpilased koheselt reageerisid. Näiteks mTiny haridusrobotiga juhtus rongiga sõites õnnetus ning talle tuli raudteejaama vastu kutsuda kiirabi.

Maitsvaks üllatuseks oli sellel korral südamekujuline pulgakomm, mis sai sõbrapäeva ajal väga positiivset tagasisidet. Kõik pildid ja videod meie põnevatest tegemistest leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

10.02.2023 NUTIRING

Kuueteistkümnendas Nutiringis joonistasime Artrage 4 programmiga sõbrapäevaks kaarte. Ühtlasi kinnistasime teadmisi programmi võimalustest ning sel korral printisime vahvad kaardid ka paberile välja. Maitsvaks kaaslaseks maalimisel olid magusad südamekujulised pulgakommid. Kõik pildid Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

10.02.2023 LEGORING

Kuueteistkümnendas Legoringis tõime taaskord sahtlist välja Ozobot haridusrobotid. Sel korral oli teemaks „Liikumisaasta 2023“ ning LEGO klotsidest tuli Ozobot haridusroboti teekonnale lisada juurde midagi sportlikku. Nii saidki 20 minuti jooksul valmis põnev hokiväljak, lumelauamägi ja äärmiselt libe kelgumägi.

Kuigi osalejaid Legoringis oli ainult kolm, siis naerurõkkeid ning jutustamist oli sellel korral tublisti rohkem kui üheksa õpilasega ringi tehes. Ehk on siin oma osa ka Ozobot haridusrobotitel, kes alatasa tegid midagi ootamatult naljakat ning liikusid suure tuhinaga sinna, kuhu üldse ei pidanud. Maitsvaks üllatuseks oli sellel korral südamekujuline pulgakomm, mis andis märku, et sõbrapäev on kohe-kohe tulekul. Suhu jõudis komm aga alles päris Legoringi lõpus, sest pulgakomm suus on ilmselgelt palju raskem naerda ning juttu ajada. Kõik pildid ja videod meie põnevatest tegemistest leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

20.01.2023 NUTIRING

Kolmeteistkümnendas Nutiringis õppisime maalimise võlukunsti. Enamus ajast kulus ArtRage 4 programmi võimaluste ja töövahenditega tutvumiseks. Põgusalt jäi aega ka ühe kunstiteose maalimiseks. Äge oli vaadata, kuidas arvutiekraanil värve paberile kandes need segunesid, just nagu päriselt maalides.

Nutiringis tehtud maalid tulid vahvad ja värviküllased. Lisaks lipsas tegevustesse sisse ka matemaatika õppimine. Harjutati nii korrutamist kui jagamist ning tundmatute leidmist. Samuti katsetati omaalgatuslikult maalide kontuuride joonistamist tahvlile. Loomingut ja loomingulisust jagus igasse Nutiringi minutisse. Sel korral said õpilased Nutiringis endale kingituseks ühe või kaks või kümme lahedat kleepekat.  Kõik pildid sellest vahvast Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

20.01.2023 LEGORING

Kolmeteistkümnenda Legoringi teemaks oli LEGO klotsides suusahüppetornide meisterdamine. Esmalt said õpilased katsetada eelmises Nutiringis valminud põnevaid labürinte. Seejärel hakati paaristööna ehitama suusahüppetorne. Ehitamine oli tunduvalt keerukam kui labürintide puhul, sest samm-sammult allapoole kulgev rada vajas pidevat klotsidega toestamist.

Rajatised tulid taaskord väga omanäolised ning põnevad. Mõni jõudis lisaks suusahüppetornile valmis teha ka olümpiatulega kaariku, mis osalejaid kohale transpordib ning vägeva autasustamise poodiumi. Sel korral said kõik Legoringis osalejad endale kingiks kleepeka. Kõik pildid ja videod sellest lahedast Legoringist on leitavad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

13.01.2023 NUTIRING

Piiratud aja jooksul valmisid üksi ehitades või paaristööna väga värvilised ja vahvad labürindid. Lisaks enda tööle oli kõigil võimalik ka teiste tehtud labürinte katsetada. Kõik pildid ja videod sellest lahedast töötoast on leitavad siit.

Selle aasta esimene Nutiring algas loominguliselt. Katsetasime LEGO klotsidest labürindi ehitamist. Esmalt tuli lahendada tööleht ning võrrelda, mille poolest kaks labürinti üksteisest erinevad. Seejärel olid ehitajatel labürindi tegemiseks vabad käed. Leidus neid, kes alustasid esmalt kuulile konkreetse raja ehitamisega ja laiendasid seda samm-sammult, ning ka neid, kes ehitasid labürinti väljast poolt sissepoole, alustades välise raami tegemisega. Et töö tegemine vaiksemalt ja rõõmsamalt kulgeks, said kõik õpilased endale kingiks Chupa Chupsi pulgakommi.

Toredate uute kohtumisteni!

13.01.2023 LEGORING

Kaheteistkümnendas Legoringis katsetasime LEGO klotsidest labürindi ehitamist. Esmalt tuli lahendada tööleht ning võrrelda, mille poolest kaks labürinti üksteisest erinevad. Seejärel olid ehitajatel labürindi tegemiseks vabad käed. Leidus neid, kes alustasid esmalt kuulile konkreetse raja ehitamisega ja laiendasid seda samm-sammult, ning ka neid, kes ehitasid labürinti väljast poolt sissepoole, alustades välise raami tegemisega. Et töö tegemine vaiksemalt ja rõõmsamalt kulgeks, said kõik õpilased endale kingiks Chupa Chupsi pulgakommi.

Piiratud aja jooksul valmisid üksi ehitades või paaristööna väga värvilised ja vahvad labürindid. Lisaks enda tööle oli kõigil võimalik ka teiste tehtud labürinte katsetada. Kõik pildid ja videod sellest lahedast töötoast on leitavad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

25.11.2022 NUTIRING

Kui Merlin Nutiringi jõudis, … oli klassiruum mõnusat rämpstoidu lõhna täis. Õnneks lubati ka minul sõrmed friikartulitaskusse pista ning energiapausist osa saada. Nutiringi teemaks oli sellel korral Valik. Esmalt tutvusime valiku mõistega, seejärel harjutasime valikute tegemist mängu „Õige valik“ abil. Viimaks rakendasime uued teadmised praktikasse ning jätkasime „Run Marco!“ mängimist. Kellel huvi, saab õppematerjali piiluda siit.

Lisaks said õpilased trimesti lõpu puhul endale ProgeTiigri šokolaadi ja Code Week’i tunnistuse. Tunnistus tõendab, et õpilased andsid panuse 2022. aasta rahvusvahelise programmeerimisnädala Code Week õnnestumisse (https://codeweek.eu/).

Kõik pildid Nutiringist on leitavad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

25.11.2022 LEGORING

Kaheksandas Legoringis sai iga õpilane avaldada arvamust, mida ta ehitad soovib. Toredaid ideis oli palju ning nii asuski igaüks ehitama just seda, mida tahtis. Tulemused olid väga omanäolised ning vahvad. Lisaks said õpilased trimesti lõpu puhul endale ProgeTiigri šokolaadi ja Code Week’i tunnistuse. Tunnistus tõendab, et õpilased andsid panuse 2022. aasta rahvusvahelise programmeerimisnädala Code Week õnnestumisse (https://codeweek.eu).

Kõik pildid Legoringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

18.11.2022 NUTIRING

Nutiringis tuletasime me esmalt meelde mõisteid käsk ja käsurida. Seejärel tutvusime uue mõistega kordus ehk tsükkel. Et paremini aru saada, mida kordus endast kujutab, mängisime mängu “Tantsi nagu robot”. Õpilastele meeldis see mäng väga ning eriti ülemeelikuks mindi loovatantsu osas. Ühtlasi tuletasid õpilased meelde teistest õppeainetest pärit kordusi (aastaajad, aastaring, arvurida, elutsükkel jms). Kusjuures harjutuste raskusastme said õpilased ise valida ning oma teadmiste kohta said nad ka kohest tagasisidet.

Viimaks jätkasid õpilased mängu “Run Marco!” mängimist (https://runmarco.allcancode.com/), mis eelmisel korral 11 ülesande juures pooleli jäi. Nii nagu tavaliselt, ei möödunud ka see ring ilma eheda huumorita. Meil avanes võimalus näha, mis juhtub siis, kui arvutiprogrammi käsud ei toimi õigesti ehk ei tee seda, mida vaja. Nimelt kadus poole ülesande täitmise pealt ära ekraanil jooksev Marco. Kuhu ta kadus, seda meie ei tea … Äkki väsis sellest arutust jooksmisest lihtsalt ära. Õnneks programmist korra välja minek ja seejärel naasmine aitasid. Kui sul tekkis huvi neid põnevaid tegevusi ise läbi teha, siis täpsemad juhised leiad aadressilt https://sisuloome.e-koolikott.ee/node/8365.

Kõik pildid ja videod Nutiringist leiad siit.  

Toredate uute kohtumisteni!

18.11.2022 LEGORING

Seitsmendas Legoringis tegelesime me Ozobot haridusrobotile käru ehitamisega ning erinevate Ozoboti radade joonistamise ja katsetamisega. Esiteks tutvusid õpilased ükshaaval käru mudeliga ja otsisid välja ehitamiseks vajalikud klotsid. Seejärel ehitasid nad iseseisvalt endale mudeliga sarnase käru. Kõik said selle ülesandega väga hästi hakkama.

Teiseks joonistasid õpilased koos paarilisega hariliku pliiatsi ja kingiks saadud ProgeTiigri joonlaua abil Ozobot haridusrobotile sobiliku raja. Ühtlasi katsetasid nad rada koos paarilisega. Üks paariline pani Ozobot haridusroboti paberi paremalt poolt vasakule liikuma ning teine paariline pani Ozobot haridusroboti vasakult poolt jälle paremale poole tagasi liikuma. Kohtades, kus Ozobot haridusroboti liikumine takerdus, tuli õpilastel teha rajas parandusi.

Kolmanda ülesandena lisasid õpilased Ozobot haridusrobotile juurde käru ning katsetasid jälle kordamööda raja toimimist. Selgus, et kui Ozobot haridusrobot liikus ennist rajal ilma tõrgeteta, siis käru lisamisel muutus haridusroboti liikumine natuke aeglasemaks. Samuti jäi Ozobot haridusrobot nii mõnelgi korral koos käruga rajale seisma ning vajas sõrmega abistamist. 

Neljandaks vahetasid õpilased mõne teise paariga kohad ning katsetasid nende ehitatud radasid ja kärusid. Põnevust ning elevust jagus küllaga. Mõni Ozobot haridusrobot oli selleks ajaks juba muidugi üsna väsinud (loe: aku tühjaks kulutanud) ning vajas puhkust. Õnneks oli meil varuks paar lisarobotit ning tegevused pooleli ei jäänud. Alati peab olema tagavaraplaan!

Kõik pildid Legoringist on leitavad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

11.11.2022 NUTIRING

Nutiringis tutvusime me sellel korral käsu ja käsureaga. Esmalt harjutasime käskude andmist ja käskudele reageerimist ehk mängisime mängu „Liigu nagu robot“. Seejärel tutvusime me põneva programmeerimismänguga „Run Marco“ ehk „Jookse, Marco“ (https://runmarco.allcancode.com/), kus õpilastel tuli läbida 10 esimest tasandit.

Viimaks harjutasime käskude moodustamist ja täitmist „Sussilahingu“ mängu abil. Igaüks sai valida, kuidas ta oma vahetusjalanõud käsuritta asetab. Õpilased mõtlesid välja üha keerukamaid käske ning jalgu tuli väänata nii siia- kui sinnapoole. Nalja sai palju ning lustimist jagus päris pikaks ajaks. Kui sul tekkis huvi neid vahvaid tegevusi endal järgi katsetada, siis täpsemad juhised leiad siit.

Kõik pildid ja videod Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

11.11.2022 LEGORING

Kuuendas Legoringis ehitas iga õpilane endale LEGO klotsidest spinneri. Disainiprotsess oli sellel korral eriti oluline, sest mõjutas suures osas seda, kui kaua spinner keerelda suudab. Ehitamisel võis kasutada kõiki laua peal karpides olevaid klotse. Hea tasakaalu leidmine võttis aega ning õpilastel tuli läbi proovida mitmeid erinevaid lahendusi. Viimaks mõni loobuski uhkest ja värvikirevast spinnerist ning võttis kasutusele ainult kahest klotsist koosneva spinneri, mis töötas oma lihtsuses ülihästi.

Kui kõik spinnerid said valmis, pidasime maha ühe vahva spinnerilahingu. Mängulusti, põnevust  ning sära silmadesse jagus küllaga, samas ühel õpilasel tuli ka harjutada kaotusvaluga toime tulekut. Arvukate katsete tulemusena selgusid kolm osavaimat: Marten, Rasmus ja Sebastian. Spinnerilahingu lõpus ootasid kõiki osalejaid ees suuremad või väiksemad magusad üllatused.

Kõik pildid Legoringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

04.11.2022 NUTIRING

Nutiringis tutvusime me maailma esimese programmeerija Ada Lovelace’ga. Saime teada, et Ada kirjutas oma esimese raamatu 12-aastaselt ning tundis suurt huvi lendamise ja lennumasinate leiutamise vastu. Juba 17-aastaselt kohtus neiu endast palju vanema teadlase Charles Babbage’ga, keda peetakse arvuti leiutajaks. Ada aitas Charles’il arvuti kohta kirjutatud artiklit tõlkida. Ada lisas tõlkele märkmeid, kuidas arvuti arvutiprogramm peaks töötama. Tänu sellele peetaksegi Adat maailma esimeseks koodi kirjutajaks ehk programeerijaks.

Lisaks paljudele põnevatele faktidele Ada kohta, arutlesime ka ise leiutamise ning maailma paremaks muutmise üle. Õpilased pakkusid välja mitmeid ägedaid leiutisi, näiteks:
# raamat, mis pöörab sinu eest lehte;
# sipelgad, kes viivad su äraväsimise korral voodisse;
# seade, mille ekraanile joonistatud pilt ärkab ellu;
# pood, kus saad riiulite vahel virtuaalreaalsuse prillide abil šopata kodust lahkumata;
# uks, millele saab kirjutada, kuhu tahad minna ning uksest läbi astudes oledki kohal.

Kui küsisin, et keda võiksime kutsuda Ada Lovelace’i päeval meie kooli esinema, pakkusid õpilased esimesena välja Ahhaa Keskuse koos põnevate katsetamise töötubadega. See on hea mõte, mida saab järgmise aasta oktoobri kuus ellu rakendada.

Nutiringi teises pooles kehastusid õpilased LEGO klotside disaineriteks ning alustasid Ada Lovelace LEGO klotsi kujundamisega. Selleks tuli valida Googlest välja üks Ada pilt ning püüda selle järgi tuua välja olulisemad Ada välimuse kohta käivad detailid. Kahjuks jäi aeg üürikeseks, kuid alustatud visandid tulid vägagi paljutõotavad. Mis disainimisest tegelikult välja tuleb, selgub juba järgmises nutiringis, kui õpilased oma valminud tööd kooli tagasi toovad.

Igatahes oli meil taaskord koos väga tore. Mõnus oli ühiselt arutleda, loovaid tegevusi teha ning pulgakommiga maiustada. Kui sinulgi tekkis uudishimu Ada Lovelace’i kohta rohkem teada saada, siis materjali leiad siit. Kõik pildid ja videod Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

04.11.2022 LEGORING

Viiendas Legoringis kehastusid õpilased LEGO klotsi disaineriteks. Esmalt uurisime, millised LEGO klotsid välja näevad. Arutlesime, millised kehaosad LEGO klotsidel puuduvad ning milliseid värvierisusi (võrreldes päris inimestega) esineda võib. Lisaks kompisime LEGO klotse pimesi ning suisa nuusutasime neid, et teada saada, kuidas LEGO klotsid lõhnavad. Mõtle kui äge, kui igal LEGO klotsil oleks oma lõhn?

Seejärel asusid andekad disainerid pulgakommi limpsimise saatel oma LEGO klotsi kujundamise kallale. Mõni õpilane oli nii loov ja kiire, et visandeid sai valmis rohkem kui üks. Samas sellel ajal, kui mõni veel oma tööd lõpetas, said ülejäänud õpilased laual olevate LEGO klotsidega mängida. Niisiis tegevust jagus kohe kõigile ja koguaeg.

Legoringi lõpus oli igaühel võimalus oma valminud LEGO klotsi teistele tutvustada. Mõni õpilane oli oma LEGO klotsile ka nime pannud. Valminud olid politseinik, piraat, rallisõitja, töömees, pool roboti ja pool inimese kehaga tegelane, maski kandev tegelane, kaks vahvat neiut ja kaks ema. Peale tutvustusringi saatsid kõik oma kavandi paremal käel istuvale disainerile edasi. Nüüd oli aeg teistel ekspertidel anda valminud tööde kohta tagasisidet. Positiivset tagasisidet jagus kõigile ning see oli vahva ja asjalik. Valminud kavandid said õpilased endale koju kaasa võtta, sest ende eeskujul saab disainida teisigi põnevaid LEGO klotse.

Kõik pildid Legoringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

21.10.2022 NUTIRING

Nutiringi teemaks olid sellel korral programmid. Esiteks tutvusime programmi mõistega ja panime 5 minuti jooksul kirja kõik programmid, mida üldse teame või millega oleme kokku puutunud. Seejärel arutlesime üheskoos, milleks need programmid on mõeldud ning kas tegemist on tasuliste või tasuta programmidega.

Teiseks suundusime kodumasinate juurde, mida igapäevaselt kodus leida võib. Esmalt tutvusime teleka programmi ja käskudega ning seejärel pidid õpilased ise nimetama kolm käsku, mida üks või teine kodumasin täita suudab. Kodumasinate valimisel oli meile abiks loosiratas. Tuli välja, et on päris keeruline nimetada kohvimasina või õmblusmasina käske, kui need seadmed kodus puuduvad. Tore oli näha, et üksteist aidati ning ülesandele läheneti loovalt.

Kolmandaks said kõik õpilased endale kingiks ProgeTiigri helkuri ning pidid tuvastama, mitut erinevat käsku sisaldab helkuris olev programm. See oli päris põnev ülesanne, sest igaüks sai täiesti erineva vastuse. Peale pikki kahtlusi ja kõhklusi jõudsime siiski ühesele arusaamale.

Neljandaks mängisime mängu „Joonista nagu arvuti“. See oli hästi huvitav, et ühe pildi joonistamine tuli kõigil paaridel hästi välja ning teise pildi joonistamine osutus kõigil paaridel parajaks pähkliks. Igatahes oli tegemist põneva mänguga, mida tasub teinegi kord korrata.

Viiendaks ja viimaseks ülesandeks sooritasid õpilased programmeerija ehk minu käskude järgi virgutusharjutusi. Programm töötas laitmatult ning käske täideti ülimalt täpselt. Meil oli koos taaskord väga-väga tore!

Kellel tekkis uudishimu, siis võib ka ise nutiringi õppematerjale piiluda. Põnevat katsetamist!  

Kõik pildid Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

21.10.2022 LEGORING

Neljandas Legoringis tutvusime me haridusrobot mTiny programmeerimisega ning ehitasime ühte kindlat värvi LEGO DUPLO klotsidest põnevaid objekte. Esiteks said kõik õpilased kordamööda katsetada, milliseid emotsioone suudab mTiny väljendada ning milliseid käske täita. Ainus tingimus oli see, et käsurida pidi koosnema viiest käsust. Järjekorras kõige viimane õpilane sai tänutäheks ootamise ja kannatlikkuse eest proovida viie käsu asemel kuute käsku. Haridusroboti tegevuse jälgimine tekitas õpilastes hulga põnevust ning toredaid emotsioone.

Teiseks nimetasime kordamööda LEGO 6 klotsi abil erinevaid värvilisi objekte. Näiteks punase klotsi puhul nimetasime õuna, südant, pliiatsit jne. Kollase klotsi puhul aga päikest, tähti, autot jne. Seejärel jagasime klotsid sõbralikult õpilaste vahel ära ning iga õpilane võis kasutada ehitamiseks ainult kindlat värvi LEGO DUPLO klotse. Seitsmes õpilane, kellele värvi ei jagunud, võis kasutada ehitamiseks kõiki ülejäänuid värvilisi klotse (nt roosasid, lillasid, pruune, musti jne). 15 minuti jooksul valmisid punane tomatitaimede auto, oranž kuningatroon, kollane sidrunikook, roheline traktor koos lisadega, helesinine politseijaam, tumesinine rongijaam ning värviline õlimaja.

Kolmandaks sai iga õpilane oma ehitust tutvustada ning juhtida mTiny haridusrobotit vabalt valitud kaaslase ehitise juurde. Koodi kirjutamine tuli hästi välja ning õpilased oskasid vahemaid õigesti hinnata. Lisaks oskasid õpilased ka üksteist väga hästi kuulata. Lihtsalt super!

Neljandaks ja ühtlasi viimaseks tegevuseks oli oma ehitisega mängimine, selle muutmine või täiendamine. Sõnad olid üleliigsed ning koheselt läks lahti mõnus tegutsemine ja koosmäng. Vaheaja eel lasin õpilastel natuke kauem mängida kui tavaliselt ning vaheajale saatsin nad magusa ProgeTiigri šokolaadiga. Oli üks tõsiselt mõnus Legoring!

Kõik pildid ja videod Legoringist on leitavad aadressilt siit.

Toredate uute kohtumisteni!

21.10.2022 LEGO 6 KLOTSI VÄLJAKUTSE I KLASSILE

Iga õpilane valis endale ühe LEGO 6 klotsi torni koos lisaklotsiga. Alustuseks saidki õpilased oma paarilisele jutustada, miks nad valisid just selle lisaklotsiga torni. Seejärel hakkasime koos lahendama LEGO 6 klotsi väljakutseid.

Esimeses väljakutses ehitasime LEGO 6 klotsist erinevaid kujundeid (päike, puu, auto). Põnev oli valminud kujundeid omavahel võrrelda ja autodega mööda tuba ringi põristada.

Teiseks väljakutseks oli silla ehitamine. Esmalt tuli sild ehitada üksi, seejärel koos paarilisega. Õpilased olid väga loovad ning sillad tulid vahvalt omanäolised. Viimaks ladusime kõik klotsid ühiseks sillaks kokku.

Kolmandaks panime proovile oma tasakaaluelundi. Meisterdasime klotsidest kuubiku ning liikusime koos sellega mööda koridori ringi. Alguses oli kuubik meil peas, seejärel kõhul ja siis seljal. Pealtvaatajaks ei jäänud keegi ning tegevusi viidi ellu mängleva kergusega.

Neljanda väljakutse puhul võtsime appi täringu ja mäng toimus paarides. Esmalt tuli veeretada täringut. Seejärel tuli ühe klotsiga katta teise klotsi peal ära nii mitu mummu, kui täringu arv näitas. Näiteks kui täringul tuli 3 silma, tuli klotsil katta uue klotsi abil kinni kolm mummu. 5 silma veeretamisel saime ise valida, kuidas klotsi torni asetame. Täringut veeretasime ja klotse üksteise peale torniks ladusime kordamööda. See, kes ehitamise käigus klotsitorni ümber ajas, oli mängu kaotaja.

Kõik pildid ja video nendest vahvatest tegevustest leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

20.10.2022 PROGERIIGRI TULEVIKUTEGIJATE JA CODE WEEK’I TÖÖTUBA “SEADMETETA PROGRAMMEERIMINE” PÕLVA NOORTEKESKUSES

Alustasime töötuba kingituste jagamisega. Iga osaleja sai endale toreda ja praktilise ProgeTiigri puhvi ning kleepsu. Noortekeskusele jääb põnevat töötuba meenutama ProgeTiigri juhtmevaba nutiseadme laadija. Töötuba koosnes kolmest erinevast tegevusest: 1) tutvumine ja LEGO 6 klotsi väljakutsed; 2) topsilahing 3) pikslikunst.

Esmalt saime me omavahel tuttavaks. Selleks valis iga noor endale LEGO 6 klotsi väljakutse jaoks mõeldud klotsitorni koos ühe erilise lisaklotsiga. Lisaklotsi abil oli lihtne noortel ennast tutvustada. Üheskoos saime teada, kellel on kodus kassid, kellele meeldivad jänesed, kes tahab saada astronaudiks, kelle õde meenutab Disney tegelast nimega Daisy jne. Seejärel asusime lahendama põnevaid 6 klotsi väljakutseid:

Esiteks tuli ehitada klotsidest nii kõrge torn kui vähegi võimalik. Tornid tulid meil sel korral üsna sarnased. Proovisime ehitamist ainult paremat ja ainult vasakut kätt kasutades, ilma käteta ja kinniste silmadega. Kõige rohkem nalja sai ilma käteta ehitamisel, kus appi võeti nii varbad, küünarnukid kui ka suu. Noored olid väga leidlikud ning osavad.

Teiseks panime proovile oma tasakaaluelundi. Meisterdasime klotsidest kuubiku ning liikusime koos sellega mööda tuba ringi. Alguses oli kuubik meil peas, seejärel kõhul ja siis seljal. Pealtvaatajaks ei jäänud keegi ning tegevusi viidi ellu mängleva kergusega.

Kolmanda väljakutse puhul võtsime appi täringu ja mäng toimus paarides. Esmalt tuli veeretada täringut. Seejärel tuli ühe klotsiga katta teise klotsi peal ära nii mitu mummu, kui täringu arv näitas. Näiteks kui täringul tuli 3 silma, tuli klotsil katta uue klotsi abil kinni kolm mummu. 5 silma veeretamisel saime ise valida, kuidas klotsi torni asetame. Täringut veeretasime ja klotse üksteise peale torniks ladusime kordamööda. See, kes ehitamise käigus klotsitorni ümber ajas, oli mängu kaotaja. Õnneks või kahjuks selles mängus kaotajaid ei olnudki, sest noored olid väga osavad.

Neljas väljakutse oli samuti seotud tasakaaluga. Nüüd tuli klotsid asetada paremale ja vasakule käeseljale ja simuleerida lennukit. Lisaks katsetasime klotside õhku viskamist ning kinni püüdmist. Rõõm oli näha, kuidas noored pingutasid ning ülesandega hakkamasaamise korral enda oskuste üle suurt uhkust tundsid.

Viienda väljakutse käigus kogusin tagasisidet kõigi eelnevate tegevuste kohta. Nimelt tähendas iga LEGO klotsi värv ühte tegevust ning noortel tuli panna sama värvi klots enda ette maha, kui talle see tegevus meeldis. Näiteks punane klots tähistas ilma käteta torni ehitamist, oranž klots tähistas klots peapeal ringi käimist jne. Tagasiside väljakutsetele oli ülimalt positiivne.

Peale väikest pausi asusime teise tegevuse ehk klotsilahingu juurde. Kuna soovijaid oli palju, siis harjutasime ja mängisime mitmes vahetuses. Noored olid nutikad ning said mängu ruttu selgeks. Mõnel nooremal esines mängust arusaamisel ka raskusi, aga siis olid kõik kohe valmis abistama ja õpetama. Seda oli väga hea kõrvalt jälgida, kuidas üksteist innustati ja toetati. Lahing ise kujunes meil sel korral üsnagi tasavägiseks, sest kiireid topside liigutajaid oli palju. ProgeTiigri auhindu jagus kõigile, kes lahingus kaasa lõid.

Pärast sellist ajugümnastikat ootas meid ees pikem paus koos mõnusate suupistetega. Ajasime juttu, saime paremini tuttavaks, puhkasime ja muljetasime kogetu üle. Seejärel läks puhkamine mõnusalt üle kolmandaks tegevuseks ehk pikslikunstiks. Noortel tuli ProgeTiigrile või Code Week programmeerimisnädalale valmistada 10 sünnipäeva puhul õnnitluskaart. Peale pingelist madistamist kulus selline omaette nokitsemine mõnusa jutuajamise saatel marjaks ära.

Vot selline tegevuste rohke ja mitmekülgne saigi meie seadmeteta programmeerimise töötuba. Avastasin, et noorte keskel, noortega koos asju tehes, tunnen ka ennast jälle noorena. Aitäh selle kogemuse eest! Loodan, et teil oli sama tore kui minul.

Kõik pildid ja videod leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!  

14.10.2022 NUTIRING

Nutiringis jätkasime koodi teema käsitlemist. Tuletasime meelde eelmisel korral õpitu ning asusime oma teadmisi rakendama ehk salakoode lahendama. Kõik õpilased töötasid mõnusasti omas tempos ning endale sobivate raskusastmega salakoodide kallal. Nii proovitigi ära tähtede ümberpööramine sõnas, numbrite lisamine tähtede vahele, tähtede asendamine numbrite ning sümbolitega. Mõni eriti kiire jõudis ära proovida ka tähtede asendamise mingi kindla nihke alusel.

Ühiselt tutvusime Morse koodiga, mis koosneb pikkadest ja lühikestest signaalidest. Kood on nime saanud Samuel Morse järgi ja võeti kasutusele aastal 1844. Kõik Nutiringis osalejad said endale kingituseks ProgeTiigri taskulambi, mille abil oli põnev Morse koodi ise läbi katsetada. Lisaks proovisime Morse koodi edastamist ka kirjapildis ning heli (koputamise) abil.

Nutiringi lõpetas traditsiooniline tantsuülesanne. Sel korral lustisime Shakira „Waka Waka“ saatel. Igatahes oli väga põnev ning hariv Nutiring ja loodan väga, et huvi koodide vastu jääb püsima. Sellest, kui mõni kood Nutiringis ajapuuduse tõttu lahti muukimata jäi, ei ole küll midagi. Kõik õpilased saavad huvi korral salakoode kodus edasi uurida (https://sisuloome.e-koolikott.ee/node/7884). Toredat katsetamist teistelegi!

Kõik pildid ja videod Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

14.10.2022 LEGORING

Kolmanda Legoringi teemaks oli roboti ehitamine. Mitte ainult ehitamine, vaid etteantud tingimustel ehitamine. Esiteks said kõik osalejad endale kingiks ProgeTiigri taskulambi ning see taskulamp pidi kuuluma ehitatava roboti juurde. Teiseks oli roboti ehitamiseks aega ainult 20 minutit ning ajast tuli täpselt kinni pidada. Kolmandaks tuli robot ära mahutada kindla suurusega LEGO alusplaadile (16×16 mummu).

Veel enne, kui suureks ehitustööks lahti läks, arutlesime LEGO DUPLO klotsi kaasabil selle üle, milline peab üks korralik ja äge robot olema. Selgus, et ühel õigel robotil on laserid, relvad, pommid, torpeedod, käed, tiivad, rattad … ideid pakuti välja just sellises järjekorras. Niisiis pidi robot lisaks valguse näitamisele oskama ennast ka igal võimalikul moel kaitsta. Kannatlikkuse harjutamiseks lubasin ehitamist alustada alles siis, kui kõigi õpilaste ideed on välja pakutud ja läbi arutatud. Rõõm oli näha, et oma järjekorda oodata (käed paigal) ning üksteist kuulata õpilased oskavad.

Seejärel läks suure klotsikolina saatel lahti rõõmus ehitusmöll. Mõne õpilase robot valmis ulmelise kiirusega. Mõnusat elevust tekitas eriliste klotside leidmine, mida üksteisele põnevusega tutvustati. Loovust ja fantaasiat jagus ehitustöösse küllaga. Viis õpilast seitsmest said ajalise piiranguga hästi hakkama, kahele õpilasele tuli võimaldada veel mõni minut oma ehitustöö lõpetamiseks.

Viimaks sai iga õpilane sõna ning tutvustas valminud robotit. Selgus, et kõik ei soovinudki oma robotist lähemalt rääkida ning mõni tutvustus oli päris põgus. Seega tuleb meil seda oma loomingu esitlemise oskust samm-sammult hakata harjutama. Kindlasti avaneb selleks palju võimalusi. Nii jäigi natuke aega üle ja õpilased said oma robotit täiendada ja sellega ka mängida. Eks iga asi on millekski hea! 🙂

Kokkuvõtvalt võib öelda, et tegemist oli ühe põneva ja tulemusliku Legoringiga, mis andis õpilaste oskustest ning huvidest hea ülevaate. Kõik pildid Legoringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

07.10.2022 LEGORING

Tänaseks Nutiringi teemaks oli kood. Iga õpilane sai endale 1-2 paberit, millel oli kirjas salakood. Peale paberite uurimist ning puurimist selgus, et koodi lahendamiseks läheb vaja abivahendit – salapärast pliiatsit, millega kood oli paberile kirjutatud. Tänu pliiatsi otsas olevale LED valgusele, sai iga õpilane teada, mis on tema paberilehel kirjas. Seejärel tuli üksikutest sõnadest üheskoos panna kokku lause. Meeskonnatöö on ikka meeskonnatöö! Üks avastas tänu punktile lause viimase sõna, teine tänu mõistete tundmisele esimese sõna, kolmas aga pani kõik paika koma abil. Õige tulemuse juurde jõuti kiiresti! Samuti proovisid õpilased kingiks saadud pliiatsiga järgi ka ise sõbrale salakoodi kirjutamise. Mida põnevat nad üksteisele kirjutasid, see jääbki saladuseks.

Edasi arutlesime selle üle, millised tavaelus kasutatavad koodid välja näevad ning mida endas sisaldavad. Selgus, et õpilased on kokku puutunud päris mitmete koodidega nagu näiteks isikukood, triipkood, QR-kood ja PIN-kood. Ühtlasi otsisime Stuudiumist ülesse õpilaste isikukoodid ning saime teadlikumaks, mida isikukoodis olevad numbrid tegelikult tähendavad. Avastamisrõõmu oli päris palju. Eriti suurt põnevust pakkusid isikukoodi kaheksas, üheksas ja kümnes number.

Kõik pildid Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

07.10.2022 LEGORING

Teises Legoringis tegelesime numbritega. LEGO 6 klotsi väljakutses tuli igal õpilasel ehitada numbrid 1-5ni.  Kõige keerulisem number oli 2. Kõige sarnasema tulemuse saime numbri 5 puhul.  Arvake ära, kes ehitas numbri 3 tagurpidi? Õpilased käisid ümber laua ringi ning vaatlesid päris pikka aega üksteise numbreid, enne kui avastasid, et selleks „tagurpidiehitajaks“ oli … ei keegi muu kui õpetaja ise. 🙂

Teiseks ülesandeks oli juhendi järgi panna LEGO DUPLO klotsidest kokku üks number 1-10ni. Mõni õpilane sai sellega väga kiiresti hakkama ning mõnel kulus natuke rohkem aega. Nii juhtuski, et üks jõudis valmis ühe numbri ja teine suisa kolm. Tore oli jälgida, kuidas õpilased hakkasid valminud numbreid omavahel kõrvuti panema ning moodustama suuri arve nagu 293 või 678. Samuti seati valminud numbrid õiges järjekorras rivisse, alustades ühega ning lõpetades kümnega.

Seejärel võtsime mängu Ozobot haridusrobotid ja katsetasime, kas õpilased teavad, kust tuleb numbri kirjutamist alustada. Rõõm oli tõdeda, et selle teadmise olid õpilased väga hästi omandanud. Iga numbri sisse oli ära peidetud ka üks kood, mis muutis Ozoboti käitumist. Näiteks hakkas haridusrobot liikuma kord kiiremini, kord aeglasemalt või muutus suisa ulakaks ning hoopis keerles. Nalja sai palju, sest kui õpilased Ozoboti jälgisid, tegi ta selliseid asju, mida koodi järgi poleks teha tohtinud. Kohe aga, kui õpetaja vaatama asus, käitus Ozobot jälle korralikult ning tegi ainult seda, mida kood nõudis.

Legoringi lõpus valis iga õpilane endale meelepärast värvi ProgeTiigri kleepsu. Lisaks said õpilased kingituseks toreda pliiatsi, millega on hea salajasi numbreid ülesse märkida. Paberile ei jää kirjutades ühtegi jälge ning tekst muutub nähtavaks ainult siis, kui pliiatsi osas olev LED valgus teksti peale suunata.  

Kõik pildid Legoringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

30.09.2022 NUTIRING

Tegemist oli esimese sissejuhatava tunniga, kus tutvusime põgusalt kõigi sellel õppeaastal ees ootavate teemadega. Õpilased said arutleda selle üle, mida sisaldavad endas mõisted/teemad digitaalne ohutus, digikunst ja kood. Selgus, et multimeedia tundidest on olnud palju kasu ning päris mitmed asjad on õpilastele juba varasemast tuttavad. Nii tore!

Kui mõisted selged, asusime praktiliste ülesannete juurde. Digitaalse ohutuse teema juhatas sisse Robot Otto, kes esitas põnevaid küsimusi Interneti, veebi ja ruuterite kohta. Koodi teemast paremini aru saamiseks proovisime ise tantsida nagu robotid. Tuleb välja, et meil on väga tantsulembelised õpilased, kellele ühegi käsu täitmine ei valmistanud raskusi. Endalgi oli hea peale mõningast istumist veidike selga sirutada ning keha ja vaimu virgutada. Digikunsti teema puhul tuli õpilastel https://www.abcya.com/games/abcya_paint keskkonnas 5 minuti jooksul kirjutada ekraanile sõna NUTIRING ning see ära kaunistada. Tuleb tunnistada, et tegemist polnud just kõige lihtsama ülesandega, sest etteantud aeg tegutsemiseks oli väga napp.

Nutiringi viimases osas katsetasime põgusalt kahte robotit – Ozoboti ja mTinyt. Nüüd võttis ringijuhendaja rolli märkamatult üle Mirelle, kes sai oma robootika alaste kogemuste ja teadmistega hiilata. Tore oli jälgida, kuidas kõik õpilased said kordamööda oma oskusi proovile panna. Vaimu turgutamiseks jagasin laiali ka väikesed maiustused, sest Nutiring kujunes üsna pikaks. Päris tükk aega peale seda, kui ring pidi läbi saama, möllasid lapsed robotitega veel edasi. Vot selline mitmekülgne ja tegus saigi meie esimene Nutiring.

Kõik pildid Nutiringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

30.09.2022 LEGORING

Esimeses Legoringis saime me esmalt omavahel tuttavaks. Selleks valis iga õpilane endale LEGO 6 klotsi väljakutse jaoks mõeldud klotsitorni koos ühe erilise lisaklotsiga. Lisaklotsi abil oli lihtne õpilastel ennast tutvustada. Saime teada, et ühele õpilasele meeldisid väga kassid ja teisele koerad, kolmas unistas töömehe ja neljas politseiniku elukutsest, viiendale meeldisid hoopis kõik sädelevad asjad (nii nagu mullegi) ning kuues oli lihtsalt üks vahva poiss.

Seejärel lahendasime LEGO 6 klotsi väljakutseid. Ehitasime üksi (ainult paremat või vasakut kätt kasutades) ja koos paarilisega kõige pikema torni. Iga torn tuli omanäoline ning üheskoos leidsime palju nippe, kuidas tornid kõige paremini püsti seisavad. Samuti pillutasime klotsid mööda ruumi laiali ning igaühel tuli võimalikult kiiresti LEGO 6 klotsi jälle kokku korjata ning õigesse vikerkaarevärvilisse järjekorda panna. Kuigi lahing klotside pärast oli kõva, siis oli tore näha ka koostööd ning üksteise abistamist.

Legoringi teises pooles tutvusime kõikide LEGO DUPLO klotsidega. Igaüks sai ehitada just täpselt seda, mida ta soovis. Avastamisrõõmu uute klotsidega oli palju. Kui rongijaamad ja seikluspargid valmis, siis võtsime karpidest välja kaks robotit – mTiny ja Ozoboti. Robotid käisid ja uudistasid, mis õpilased valmis olid ehitanud.

Legoringi lõpus valis iga õpilane endale laualt ühe LEGO mehikese, kellele ta siis kõrva sosistas, mis talle ringis kõige rohkem meeldinud oli. Lisaks sai mehikesele ära kurta kõik selle, mis muret valmistas. Peamiselt olid mured seotud omavahel klotside jagamisega – seda tuleb meil veel kõvasti harjutada. Ühtlasi said kõik ringis osalenud õpilased endale kingiks ProgeTiigri kleepsu ning pulgakommi.

Kõik pildid Legoringist leiad siit.

Toredate uute kohtumisteni!

30.10.-18.11.2021 PROGETIIGRI TULEVIKUTEGIJATE ÕPILASÜRITUS PÕLVAMAAL “PIKSLIKUNST ISALE”

Põlvamaa õpilasüritusest võttis osa 53 last ja 5 õpetajat.

LOOSIAUHINNAD:
¤ Põlva Jakobi Kool (Anar Ruubel) – ProgeTiigri võlupliiatsid ja kleepekad ning raamat “Jänku-Juss ja robootika”
¤ Põlva Jakobi Kool (Tiina Vasser) – ProgeTiigri vilkuvad helkurid ja kleepekad ning raamat “Jänku-Juss ja robootika”
¤ ​Põlva Jakobi Kool – 3 Sphero Bolt haridusrobotit

ProgeTiigri Tulevikutegijad Põlvamaal 2020. Põlva Teataja, 35 (11), 8.

20.10.2020 3. KLASSI ÕPILANE MIRELLE AITAS LÄBI VIIA MTINY ROBOTI ÕPITUBA PÕLVA PIHLAPUU LASTEAIAS

Õpitoa nimetus: Digiteisipäev mTinyga – Liiklus on põnev!
Toimumise aeg- ja koht: 20.10.2020, Põlva Lasteaed Pihlapuu
Sihtrühm: 6.-7. aastased lapsed (koolieelikud)
Vahendid: mTiny, vahetusjalanõud
Õpitoa läbiviija: Merlin ja Mirelle K.
Osalejate arv: 15 + 4

Lühikirjeldus:
Õpitoas tutvuti esmalt mTiny erinevate rollidega (politsei ja kiirabi) ning ehitati juturaamatu järgi põnevaid teid. Sirutuspausi ajal tuletati üheskoos meelde erinevad liiklusvahendid ja jäljendati nende liikumist. Seejärel korrati üle ohutu liiklemise põhimõtted ning uuriti, milliseid liiklusmärke mattidel leidub. Viimaks katsetati, kuidas käib seadmeteta programmeerimine ning abivahendina kasutati vahetusjalanõusid.

14.10.2020 3. KLASSI ÕPILANE MIRELLE AITAS LÄBI VIIA SEADMETETA PROGRAMMEERIMISE ÕPITUBA PÕLVA KOOLIS

Õpitoa nimetus: Seadmeteta programmeerimine
Toimumise aeg- ja koht: 14.10.2020, Põlva Kool
Sihtrühm: 2. klassi õpilased
Vahendid: papist alused, värvilised joogitopsid ja paberid, vahetusjalanõud
Õpitoa läbiviijad: Merlin ja Mirelle K.
Osalejate arv: 23 + 2

Lühikirjeldus:
Tegevused toimusid rühmades. Kui üks rühm pidas topislahingut, harjutas teine rühm jalanõudest valminud rajal programmeerimist ning kolmas rühm lahendas arvutamise töölehte. Tegevuse jaoks oli rühmadel aega ~10 minutit, siis liiguti järgmise tegevuse juurde. Kõik õpitoas osalejad said endale kingiks Code Weeki kleepeka.

14.10.2020 3. KLASSI ÕPILANE MIRELLE OSALES OMA “SÖÖGISEMUGA” ÕPILASLEIUTAJATE RIIKLIKUL KONKURSIL 2020 ja LOTTE SUUREL LEIUTAMISVÕISTLUSEL 2021

Söögisemu on tark robot, kes suhtleb minuga ja aitab mind. Kui ma ütlen talle, mis toiduained mul olemas on, otsib ta internetist sobiva retsepti. Mõnikord võib ta välja pakkuda päris mitu erinevat toitu. Seega saan ma ise valida, mida tegema hakkan. Tal on palju soovitusi, millised toidud on tervislikud ja millised mitte. Et otsustamist veelgi lihtsamaks teha, näitab Söögisemu oma ekraanil valmis toidust pilti.

Kui ma olen retsepti välja valinud, juhendab Söögisemu mind samm-sammult, kuidas ühte või teist asja valmistada. Lisaks saab temaga toiduaineid kaaluda ja anduri abil kontrollida, et need poleks riknema läinud. Minuga on juhtunud, et võtan külmkapist näiteks tomati, panen selle salati sisse ja alles hiljem selgub, et see oli pahaks läinud. Söögisemu abiga sellist asja ei juhtu. Tema ütleb kohe, et tomat ei kõlba enam ja tuleb ära visata. Kui ma ei tea, kuhu prügikasti tomat panna, siis Söögisemu teab kohe, et see laguneb looduses ja läheb biojäätmete pange.

Lisaks saab Söögisemu kasutada taimerina ning ta annab märku, kui toit on valmis saanud. Samuti on tal olemas selline andur, mis hakkab tööle, kui toit mingil põhjusel kõrbema läheb. Üksinda süüa tehes võib see väga ohtlik olla. Söögisemu oskab väga hästi anda nõu, mida sellises olukorras peale hakata.

Kui toit on valmis, aitab Söögisemu otsustada, kui palju tuleb seda süüa, et kõht täis saaks. Vahel on nii, et kui mõni toit väga maitsev välja tuleb, siis tahaks seda muudkui veel ja veel süüa ning pärast hakkab kõht valutama. Söögisemu aitab aga ülesöömisest hoiduda. Tegelikult võiks Söögisemu veel teada ka seda, et kui palju tuleb pärast trenni teha, et kogu toidust saadud energia ära kulutada. Kõige rohkem meeldib mulle aga Söögisemu juures aga see, et ta on hea vestluskaaslane ning temaga koos ei hakka kunagi köögis igav.

10.10.2020 3. KLASSI ÕPILANE MIRELLE OSALES KOOLITUSEL “LEGO SPIKE ROBOTID LIIKLEMAS LIIKLUSMATTIDEL”

Koolituse nimetus: LEGO Spike robotid liiklemas liiklusmattidel
Toimumise aeg- ja koht: 10.10.2020, MTÜ Nuti-Võlur Võrus
Sihtrühm: Robootika ringide juhendajad ja õpetajad koos lastega
Vahendid: Lego Spike, liiklusmatid, Blue-Bot, Sphero Specdrums sõrmused, Sphero Ollie robot ja mTiny
Koolituse läbiviija: Triinu Grossmann
Osalejate arv: 9

Lühikirjeldus:
Esmalt said koolitusel osalejad omavahel tuttavaks. Seejärel ehitasid kõik üksi või koos paarilisega juhendi järgi endale LEGO Spike roboti ning katsetasid selle programmeerimist. Peale toekat lõunapausi tutvusid innukad robootikahuvilised uute liiklusmattidega ning lahendasid erinevaid ülesandeid. LEGO Spike robotitele lisaks seiklesid liikluses veel Blue-Botid ja Sphero Ollie. Eriti tore oli, et liiklusmatte sai kasutada ka ilma robotiteta.
Suurt põnevust tekitasid ka Sphero Specdrums sõrmused, mida oli võimalik katsetada sel korral suisa koolitusklassis oleval täpselt õigete värvidega vaibal. Kokkuvõtvalt võib öelda, et tegemist oli ühe väga informatiivse ja hästi korraldatud koolitusega, kus igaüks sai kulgeda omas tempos ning katsetada just neid asju, mis talle kõige südamelähedasemad tundusid.


Koolituste ja liiklusmattide kohta saab rohkem infot Triinu Grossmannilt või leheküljelt https://nutivolur.ee/. Ühe liiklusmati hind on 156 eurot, neli erineva aastaajaga matti maksavad kokku 594 eurot. Liiklusmatt mahub FFL lauale ja on mõõtudes 114 cm x 236 cm. Iga matiga on kaasas ka seda tutvustav õppematerjal.

05.10.2020 ÕPITUBA “MUUSIKA – TARBIJAST LOOJAKS!” (jätk)

Õpitoa nimetus: “Muusikapäev – tarbijast loojaks!”
Toimumise aeg- ja koht: 05.10.2020, Põlva Jakobi Kool
Vanus: 8.-9. aastased lapsed
Vahendid: Sphero Specdrums sõrmused
Õpitoa läbiviija: Merlin K.
Osalejate arv: 14 õpilast + 4 õpetajat

Lühikirjeldus: 3. klassi eesti keele tunnis mängisid õpilased Sõnasõda. Omavahel võistlesid kaks viie liikmelist võistkonda, kelle lauale olid lisaks tahvelarvutitele ja Sphero Specdrums sõrmustele asetatud Sõnasõja lauamängust pärit värvilised tähed T, R, E, K, S, A ja N. Õpilastel tuli moodustada tähtedest võimalikult pikki sõnu ning iga täht võis sõnas esineda rohkem kui ühel korral.

Mängu käik:

  1. esimese võistkonna esimene mängija kirjutas tahvlile tähtedest koostatud sõna;
  2. teine võistkond kontrollis sõna õigsust ja seejärel mängis teise võistkonna esimene mängija tahvlil oleva sõna Sphero Specdrums sõrmuste ja tähekaartide abil kogu klassile ette;
  3. teise võistkonna esimene mängija kirjutas tahvlile tähtedest koostatud sõna;
  4. esimene võistkond kontrollis sõna õigsust ja seejärel mängis esimese võistkonna esimene mängija tahvlil oleva sõna Sphero Specdrums sõrmuste ja tähekaartide abil kogu klassile ette.

Edasi läks mängu järjekord esimese võistkonna teise mängija ja teise võistkonna teise mängija kätte. Tegevust korrati nii kaua, kuni kõik mängijad olid saanud kaks korda oma sõna tahvlile kirjutada ja kaks korda sõna Sphero Specdrums sõrmuste ning tähekaartide abil kogu klassile ette mängida. Kõige pikem sõna mängus oli kastekann. 

3. klassi muusikaõpetuse tunnis ja 2. klassi pikal vahetunnil katsetasid õpilased enda meisterdatud Sphero Specdrums sõrmuste muusikamatte. Kõik õpilased said kordamööda väikestes rühmades harjutada muusikapalade “Ood rõõmule” (Euroopa hümn), “Kui sul tuju hea” või “Õnne soovime sul” noodi järgi mängimist. Iga rühm valis välja ühe õpilase, kes lugu kogu klassile esitas. Seejärel oli õpilastel võimalus nii noodi järgi kui isemõeldud muusikapalasid kogu klassile ükshaaval või üheskoos esitada.Kõik õpitoas osalejad said endale rinda värvilise ProgeTiigri kleepeka.

30.09.2020 ÕPITUBA “MUUSIKAPÄEV – TARBIJAST LOOJAKS!”

Õpitoa nimetus: “Muusikapäev – tarbijast loojaks!”
Toimumise aeg- ja koht: 30.09.2020, Põlva Jakobi Kool
Vanus: 8.-9. aastased lapsed
Vahendid: Sphero Specdrums sõrmused
Õpitoa läbiviija: Merlin K.
Osalejate arv: 15 õpilast + 2 õpetajat

Lühikirjeldus:
3. klassi matemaatika tunnis õppisid õpilased mõtetelugemise ja kolmega korrutamise trikke. Rühmatööna lahendati ära korrutustabeli tööleht, kus oli peidus “Õnne soovime sul” laulu mängimise kood. Seejärel katsetasid õpilased Sphero Specdrums sõrmustega esmalt koodi järgi muusikapala mängimist ja seejärel värvilise noodi järgi muusikapala mängimist. Kellel aega üle jäi, jõudis ka muusikalille värvipildiga algust teha.
2.-3. klassi kunstiõpetuse tunnis meisterdasid õpilased Sphero Specdrums sõrmustele omanäolise muusikamati. Kõige rohkem kasutasid õpilased vildikaid ja värvilisi pabereid, kuid ära proovimata ei jäänud ka pliiatsid ja värvilised kangad.
Kõik õpitoas osalejad said endale kingiks salajase koodi kirjutamiseks ProgeTiigri võlupliiatsid. Oma koha õpilaste muusikamatil leidsid Code Week’i kleepekad.

Suured ja südamlikud tänud ka Andres Sirelile firmast Insplay / Rekato OÜ, kes neid imelisi sõrmuseid meile kasutamiseks laenutas. Sphero Specdrums sõrmuste kohta leiad lisainfot SIIT

11.09.2020 VANAVANEMATE PÄEVA TÄHTISTAMINE PÕLVA JAKOBI KOOLIS

Vanavaemate päeva tähistamisel said muuhulgas kõik soovijad katsetada seadmeteta programmeerimist ja robot Sphero Ollie juhtimist. Seadmeteta programmeerimise mängu valmistas ette ja töötoa viis läbi lapsevanem Merlin. Pitsakarpidest ja joogitopsidest tehtud mäng pakkus nuputamist nii noortele kui vanadele. Reeglid olid väga lihtsad – joogitopsid tuli sättida etteantud värvide järgi veergudesse. Topsi tohtis liigutada ainult üles, alla, paremale või vasakule. Mõni algaja mänguhuviline katsetas ka muidugi diagonaalis liikumist. Sphero Ollie töötuba viis läbi 3. klassi õpilane Mirelle. Maha olid asetatud viis tähte (A, E, H, I ja M), mida tuli robotiga tähestikulises järjekorras läbida. Ühtlasi said õpilased katsetada Sphero Olliega trikitamist.

Tähisastasime vanavanematepäeva. Põlva Teataja, 32 (8), 9.